Färga om myggnät.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ok, jag formulerar om mig: Polyester är det som det är svårast att få tag på färg till.

Men du menar att betning och fixering (som du nämnde) är precis lika enkelt som att färga bomull eller nylon?

Alla fibrer behöver betas och fixeras om man vill förvänta sig någon härdighet. Vissa kypfärger för bomull är mer komplicerade att färga med än dispersionsfärger. Nylon är en polyamid och färgas som polyester.

Att herdins som gör nitor inte skriver nåt om betning på instruktionerna handlar mer om att kunderna inte skulle orka och därmed inte köpa produkten. Nitor har usel härdighet, både gnidning och ljus-.

Gro...tack för svar, det var mycket intressant.
Om ev trådar får olika färger gör mig ingenting.
Det viktiga är att det går att färga om, det skulle lösa ett stort problem.

Jag har färgat ett par nylonbrallor med Nitor för över 10 år sen och även om de är lite blekta så tycker jag de hållt bra. Däremot ser de ut som jeans eftersom sömmarna (av polyestertråd) inte färgades.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta vettiga nya brallor att färga, allt är polyester idag. Och att hitta en vettig modell av brallor som är lagom "scoutblå" från början är nästan ännu värre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips