extrasula i inlines?

Tja!

Har läst på något inlineforum om en kille som hade ett par Salomon TR Vitesse, som jag också har. Han hade problem med instabilitet i skon och fick hjälp av en rollerbladefirma att fixa iläggssulor, eller rättare sagt en formgjuten sula som var tjockare än orginal som passade i skon. Var får man tag på sådana här hemma i svedala? Eller kan man helt enkelt klippa till en vanlig filtsula och lägga sin formgjutna ovanpå? Mina skor är inte "bakade" med värme, men det lät inte som att det var ett så bra alternativ, då skon är ganska mjuk och det inte skulle göra så stor skillnad.
Mina skor glappar inte i hälen eller så, men jag har ganska smala fötter och känner att jag behöver mer stabilitet i sidled.
Alla tips mottages tacksamt!

Fredrik

Om skorna är mjuka är de också lite mindre stabila än hårda eller halvhårda skor. Tävlingsskor som ofta inte har något skaft är ännu mindre stabila. Då är det träning som gäller så att musklerna ordnar stabiliteten. Sulor eller dubbla strumpor lär nog ge mest hjälp om det är så att du inte kan dra åt snörningen eller banden tillräckligt och därav får glapp och instabilitet. - Själv gillar jag mina hårda skor, för de är stabila även när jag är helt otränad.

Ortopediska sulor kan en del skomakare göra och kanske de som säljer löpskor.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jo då, visst är hårda pjäxor mer stabila, har bytt från ett par sådana.

Vad gäller musklerna för stabiliteten så är det inte det som är problemet. Jag har åkt många mil långfärdsskridsko denna säsong i ett par pjäxor som har liknande mjukhet som mina rullisar.

Det går ju att dra åt skon ordentligt, med blodstopp i fötterna som resultat, så det är inte problemet heller. Jag skulle behöva fylla ut skorna runt foten känns det som. Längden är perfekt.

Fredrik

Jag har ett par Salmon Vitesse som jag upplevde som ostabila utan formgjuten sula. Jag flyttar min formgjutna sula mellan mina Salomon X/A-kängor på vintern och inlinesen på sommaren.

Formgjuten sula införskaffar du på vilken välsorterad pjäxbutik som helst, t ex Alpingaraget i Stockholm. Ta med dig inlinesen till butiken så klipper dom till sulan så den passar.

/b-col

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips