Extrablixt till digitalare

Jag är än så länge ganska mycket amatör inom foto. Vill dock lära mig mera, och hä är min första fråga:

Jag vet att det finns extrablixtar som känner av om en blixt avfyras och i sin tur avfyrar en eller flera starkare blixtar runt om tex ett objekt. Min digitalkamera har en ganska klen blixt, och jag skulle vilja köpa en handburen extrablixt som känner av blixten i min digitalkamera så att handblixten i sin ur avfyrar en betydligt starkare blixt. Har något ett bra förslag på vart jag kan hitta en sådan handblixt till ett rimligt pis för en fotoamatör som jag?

Tacksam för svar!

M v h
Bixfeldt

Du skriver inte vilken typ av kamera du har men jag tror att Canon och Nikon har blixttillsatser till sina lite dyrare digitala kameror.

/M

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det du letar efter heter slavblixt. Det finns att köpa i bättre fotoaffärer (inte Expert och liknande, affären måste vända sig till proffs).
Det finns också något som heter slavtändare, som du använder tillsammans med en lös 'vanlig' blixt. När du triggar en annan blixt ser slavtändaren till att blixten den är monterad på också blixtrar till.

Där är i detta sammanhang en sak du bör tänka på: det är inte nödvändigtvis så att dina bilder kommer att bli bättre med slavblixt! Det kan vara så illa att de kommer att bli sämre! Varför detta? Jo, de flesta kompaktkameror är helt enkelt inte förberedda på att det kommer en skur med ljus från något än deras egna blixt. Resultatet blir att bilderna blir (eller riskerar att bli) väldigt ljusa.
Men det beror också på hur du använder blisten. Du kan använda den till att lysa upp bakgrunden i bilden (om den inte redan är det) och då bör du ha lättare för att få lyckade bilder än om du använder blixten som belysning på förgrunden (där din kameras blixt når i alla fall).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips