Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel

Vi är två killar som sitter och spånar på en cykelexpedition från mellersta Sverige ner till Syd Afrika.

Valet av expeditions typ är simpelt, en cykel och cykelkärra med diverse tillbehör är relativt billigt, ( jämfört med en seglar expedition ) Att cykla sträckan på ca 7-8 månader tror vi är ganska realistiskt, finns det någon med tips om länkar eller erfarenhet hojta gärna vi har allt att lära!

Finns det någon som är sugen på att följa med ? Har ni tips och råd, skriv gärna!

Detta är början på flera projekt, finns det intresse för mer lägg till mig på Facebook ( Sebastian Allmgren ) eller maila mig på adressen rc_sebbe hotmail,com
 
Vi är två killar som sitter och spånar på en cykelexpedition från mellersta Sverige ner till Syd Afrika.
Varför inte lägga till några mil och cykla från Nordkap (ellerdendäruddensomärännulängrenorrut)? Är ju lite mer "ballt" att ha cyklat från nord- till sydspets så att säga, och det blir lite uppvärmning i Sverige. Startar ni i juli kommer ni ner till Sydafrika när det är kallt i Europa. :)

Nu spånar jag bara - jag vet inte vilken väg genom Afrika ni planerar men jag tror Stellan har en del historier att dra om Etiopien. Kan afrikanska västkusten vara ett alternativ? Har dock ingen aning om vägnät och hur pass säkert det är i Västsahara eller södra Algeriet... Fast på andra sidan finns Somalia/Etiopien.
 
Jag cyklade ostsidan ner 2006-2007 och haller pa att cykla vastsidan ner nu. Kontakta mig garna om det ar ngt ni undrar. Fast ngt av en expedition ar det val knappast, jag skulle aldrig kalla min resa for en "expedition"; snarare en lang cykelsemester. Det hela var enklare an jag trodde och den enda riktigt tuffa biten var Etiopien. Far se hur det blir denna gang, ska igenom Sierra Leone till exempel.
http://www.lostcyclist.com/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasf.se Expeditions försäkring Expeditioner 7
gmg eco expeditions Expeditioner 6
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Zoodiack Sverige runt Expeditioner 6
Hamchan Sverige Resa Expeditioner 9
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
Joakim Ambrosson Paddla Sverige runt Expeditioner 1
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
Thinas Resa i Syd Amerika Expeditioner 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.