Sverige Resa

Jag har funderat på att innan jag reser Jorden Runt ska jag ta reda på mer av Sverige, e ju så pinsamt o inte veta saker om sitt eget land. Sedan jag varit liten så har jag velat gå Kungsleden o se på Midvintersolståndet o Sommarsolståndet, besöka Kebnekaise OSV OSV,

nu skulle jag vilja ha lite tips och länkar till hur man kan göra en resa Sverige runt. Så folk har ni era smultronställen så berätta gärna, datum för detta är ej faställt än..men vore kul med svar o frågor, känns som jag bara vräkt ur mig saker^^

tills vidare, taker care of the summer^^
 
Jag lägger genast in ett förslag om att du besöker mitt smultronställe, Skuleskogens nationalpark. Passa också på att ta färjan ut på någon ö, t ex Trysunda. Då har du fått en kort introduktion till Höga Kusten.

Bra idé! Go tur!

//Anders
 
Och här kommer då mitt smultronställe, Stenshuvud nationalpark i Kivik. Där måste du upp till ett av huvudena! Helt underbart!
 
Sotenäs, Bohuslän

Här är mitt tips! Sotenäs i Bohuslän.
 

Bilagor

  • DSCN1080.jpg
    DSCN1080.jpg
    67 KB · Visningar: 529
  • DSCN1099.jpg
    DSCN1099.jpg
    63.1 KB · Visningar: 534
  • DSCN1111.jpg
    DSCN1111.jpg
    62.5 KB · Visningar: 531
Skånes tre havskuster och småsjöar i bokskogen är speciella. Väl värda ett besök liksom Sveriges mest kupperade stad inom stadsgränserna. Det finns mycket kul att se och uppleva, sällan speciellt långt från föregående ställe. Cykel är lagom.
 
Jag har funderat på att innan jag reser Jorden Runt ska jag ta reda på mer av Sverige, e ju så pinsamt o inte veta saker om sitt eget land. Sedan jag varit liten så har jag velat gå Kungsleden o se på Midvintersolståndet o Sommarsolståndet, besöka Kebnekaise OSV OSV,

nu skulle jag vilja ha lite tips och länkar till hur man kan göra en resa Sverige runt. Så folk har ni era smultronställen så berätta gärna, datum för detta är ej faställt än..men vore kul med svar o frågor, känns som jag bara vräkt ur mig saker^^

tills vidare, taker care of the summer^^

Klokt. Finns så oerhört många pärlor i detta land som många missar. Det är två veckor på Thailand som gäller...

Mina smultronställen:
- Tarfala
- Stockholms skärgård
- Klövsjö
- Smitingen
- Furillen
 
Jag är inne på samma också, du kan se att jag gjort en tråd som vuxit på sig rejält om en längre resa, men innan man reser borde man resa runt i Sverige och få lite erfarenhet, även kunna känna att man har nått att berätta om Sverige då man väl reser till utlandet så har man ju nått att jämföra med också.

En annan sak, då man väl är ute och reser, om du t.ex. skulle vara fiskeintresserad så tycker jag man ska ta sig tid att prova många fiskevatten, det kan bli många fiskeplatser som besöks och så får man ju lite mat på kuppen.

Kan man ha en mobil rök med sig? Borde finnas i mindre storlek.....
 
Tack

Skuleskogen, Trysunda och Stenshuvud har jag varit till. Men det var ett bra tag sen.

Sotenäs, Tarfala, Klövsjö,Smitingen och Furillen har aldrig hört talas om, någon som kan berätta några rader om dessa platser?

Är det någon som har/känner till platser Norrut?....tänkte börja i Norr o åka söderut^^

Vad bör man tänka på, packning, nödvändiga saker/onödiga saker, vad för mat akn vara billigt osv osv^^ Tack för alla svar jag fått^^

bastuper detta inlägg är ett frågelägg, och ditt inlägg gav mig inte så mycket tips... det var mer som ett HEJ-JAG-SKRIVER-DETTA-BARA-FÖR-ATT-VISA-MIG-INLÄGG...och ja jag gillar o fiska men är inte så insatt i det, men nu var det inte fiske jag var inne på....
 
Hej!
Jag ser att det är ett tag sedan du skrivit din fråga men eftersom du inte fått några svar om norra delen av Sverige tänkte jag att jag kan ge dig lite tips. Vad jag ska ge dig för tips beror iofs på vad du har tänkt dig för typ av resa. Vad är du intresserad av att se/göra? Hur har du tänkt ta dig mellan platserna?

Du skrev om Kungsleden och den kan jag rekommendera. Jag gjorde själv en solotur från Abisko till Saltoluokta i början av Juli i år. Det är riktigt vackert och mycket trevligt att vandra där. Vill man sova i stugor eller tälta vid dem så finns det stugor med jämna mellanrum och det bästa av allt är att många av dem har bastu vilket är mycket skönt efter en dags vandring. Så det kan jag verkligen rekommendera. Sarken är annars helt fantastiskt om man vill komma ut i lite mer orörd natur. Vill man få en mycket vacker utsikt så bör man gå upp på Skerfe, det är helt klart en av de vackraste platserna jag har varit på.

Vill man se nått annat kan man ju ta sig från Kiruna till Karesuando och sedan röra sig söderut längst väg 99 och då får man se Tornedalen och kan även göra en liten avstickare över till Finaland om man känner för det. Bussförbindelserna är dock mycket dåliga på många ställen på den svenska sidan men det är vackert och mysigt om man frågar mig, jag är dock inte helt opartisk :)

I Luleå kan man åka ut till skärgården både sommar- och vintertid. Under vintern går det isvägar ut till några öar och under sommaren turbåtar eller så kan man givetvis hyra en kajak och paddla ut om man känner för det.

Jag kan gärna ge dig ännu fler tips om jag vet lite mer om vad du är ute efter att se och göra under din resa. Vad man bör/inte bör ha med sig beror ju självklart också på vad man har tänkt sig för sorts resa. Men jag kommer gärna med tips och idéer :)
 
Kom fram till samma sak när jag liftade Australien runt 2008 då så många frågade mig om Sverige. Så jag beslutade att jag skulle se mig omkring i mitt eget land innan jag åkte utomlands igen.
Sagt och gjort så förra våren plockade jag upp ett antal guideböcker om sverige, markerade ut ett helt gäng ställen så vore värda att se och sen i Juli gav jag mig ut och liftade.
Som liten tvist på det hela så tänkte jag se hur lite pengar man egentligen kan se ett helt land på.
Slutade med att jag var ute och liftade i 50 dagar och spenderade 685 kronor totalt på hela resan.

Så har en helt bunt tips på sevärda saker du kan se men istället för att lista dem alla här så hänvisar jag till min blogg där jag skrev om det istället: http://www.sibbethehitcher.com
Inne på bloggen kan du välja Sweden som land eller klicka First Entry, Hitch Around Sweden
för att se mitt första inlägg på resan.

Hoppas detta kan inspirera dig lite, och tycker alla ska se sitt eget land innan de åker till andra sidan världen och ser allt där
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Zoodiack Sverige runt Expeditioner 6
AlmgrenSebastian Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel Expeditioner 4
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
Joakim Ambrosson Paddla Sverige runt Expeditioner 1
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2
phdigital Resa i Södra Afrika Expeditioner 3
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
luktafotogen Jävlas med varandra -resa. Expeditioner 24
alexlandoni Everest Base Camp resa... Expeditioner 12
Thinas Resa i Syd Amerika Expeditioner 5
borgward Resa till Jan Mayen Expeditioner 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.