Expeditions försäkring

Jag och en kompis har tänkt att skida till nordspetsen på Svalbard i vår.
Problemet är att vi behöver en försäkring som täcker SAR (Search and Rescue) upp till 125.000 NOK. Det finns en försäkring som man kan köpa på Svalbard men den kostar 10% av försäkringsbeloppet. Detta är ganska mycket pengar så jag försöker hitta några allternativ till detta.
Är det någon som har några bra förslag?

/Jonas
 
Europeiska eller vad de nu heter har en försäkring "Extreme sport", men den täcker nog bara upp till 100 000 SEK. Sen, ja det är ju dyrt.
 
ihi

Jag och en kompis har tänkt att skida till nordspetsen på Svalbard i vår.
Problemet är att vi behöver en försäkring som täcker SAR (Search and Rescue) upp till 125.000 NOK. Det finns en försäkring som man kan köpa på Svalbard men den kostar 10% av försäkringsbeloppet. Detta är ganska mycket pengar så jag försöker hitta några allternativ till detta.
Är det någon som har några bra förslag?

/Jonas

Nu vet jag inte vad maxbeloppen är på IHIs (international health insurance i Danmark) reseförsäkring men då jag får några år sedan tecknade den så var den väldigt öppen avseende verksamheter, "inga undantag" - men den blev både dyrare och mer restriktiv under åren jag hade den. Nu reser jag inte på sätt att jag tycker mig behöva den längre och har därför inte detaljkoll.

www.ihi.dk
Påtala at du är svensk då dy tecknar för det är förmånligare än en del andra länder - Sverige har ju en rätt omfattande sjukförsäkring via skatten för vård efter hemkomst.

/Patrik, som lyckligtvis inte behövde utnyttja försäkringen någon gång
 
Senast ändrad:
Europeiska verkar som sagt inte fungera då det är max 100.000SEK.

Ska kolla upp IHI.

Vad jag har hittat är Global Rescue men de verkar vilja koordinera eftersöken själva och det tror jag inte sysselmannen accepterar.
https://www.globalrescue.com/plans.cfm

Och GEOS SEARCH AND RESCUE - http://www.geosalliance.com/sar/
Som dock verkar vara lite för bra för att vara sant. Köp en SPOT och betala 11€/år extra och få en SAR försäkring upp till 50.000$
Vad har jag missat? Någon som vet någonting?
Vi kommer ha PLB och satelittelefon med oss och SPOT har inge bra täckning där uppe så larmet kommer inte komma via den..

/Jonas
 
Europeiska reseförsäkringar i Norge har en speciel reseförsäkring för Svalbard.

Priset som vi har fått är 4% av försäkringsbeloppet (125,000NOK) så det är betydligt billigare än de tidigare alternativen.

/Jonas
 
SPOT does work in Svalbard

Hi guys, if you check with Ola Skinarmo, SPOT does work up there, even though it is shown outside the official coverage zone. I have also seen it work with others in the area, if you want some references contact me.

MVH

James
 
Hej
Meld dig ind i den tyske alpinklub DAV.
Deres kollektive forsikring dækker også på Svabard.
Jeg giver 400 danske kroner om året.

mvh
Jens Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.