Resa i Syd Amerika

Hej!
Jag tänkte sticka till Syd Amerika i december och vara bort ca 3 månader.
Vill se Machu Picchu, paddla i Amazonas och bestiga Aconcagua.
Finns det någon som har NÅGRA TIPS angående flyg (billigt) hur resa runt enklast och billigast där, boende, sprutor att ta innan, att tänka på... etc.
Vore tacksam för allt.
Tänkte köpa en liten bil därnere o kuska runt i ett tag. Kommer resa själv så det känns
säkrast så. Vad tror Ni?
Vill klättra och lära mig surfa! Några tips?
Jag är helt flexibel då det gäller resrutter och så...
 
Hej!
Med risk för att låta som värsta gnälliga domedagspredikaren; Aconcagua är ett nästan 7000 m högt berg! Visserligen inte någon teknisk klättring men j-ligt högt. Det finns massor av mer eller mindre seriösa guider som säkert med glädje kommer att ta dina pengar och försöka få dej upp till toppen men om du inte har ngn tidigare höghöjdserfarenhet så kan det bli ett nätt litet självmordsprojekt. Du har ingen aning om hur du kommer att reagera på hög höjd och om/när du blir höjdsjuk och inte kan ta dej ner själv så blir det inte så kul, varken för dej själv eller för dina reskamrater. Man blir höjdsjuk på Mt Blanc (som är mer än 2000 meter lägre) utan rätt acklimatisering. Men där kan man åtminstone ringa 112 och bli hämtad av en helikopter, vilket inte kommer att funka i Sydamerika (och ffa inte på den höjden såklart eftersom det funkar väldigt dåligt att flyga helikopter i så tunn luft).
Överhuvudtaget känns det faktiskt rätt oseriöst att planera en resa till Sydamerika och liksom bara slänga in en bestigning av ett 7000 m högt berg på vägen, nej hellre se det som en egen expedition och planera + förbereda sej ordentligt.
Machu Picchu är fint men väldigt turistiskt . I Equador finns det superfin surfing.
 
bil?

Vad det gäller bil så pratar vi rätt stora sträckor. Jag tror att du är mycket säkrare på de bussar som går över hela Sydamerika. Då kan du också spara tid genom att åka på nätterna.

//Mattias
 
Jag förmodar att du flyger till SA

Då kan du köpa en rundtur före returen och kombinera flyg, buss vilket torde bli enklast, att stå som bilmek i SA är inget drömläge. Sträckorna är lååånga och kräver mycket bensin och bra bil....
7000m höga berg bestiger man ju inte som en lååång promenad....även om det ibland låter så.
Tur med vädret behövs, tur med bergföranen likaså och tur med egna konditionen, d v s ingen montezumas hämd i närtid t ex....
Ha en fin tur!
 
Hej,
min familjen och jag ska resa till Argentina med i december.
Jag och några andra ska bestiga Aconcagua, sen en nya expedition till Vulcan Maipo. Du kan väl kontakta oss och vi tipsa dig gärna.
Jag rekomendera dig paddla kayak på fluden Pilcomayo, den börjar i Peru och slutar i Argentina och Uruguay, med flera olika nam. Den foljer gränser mellan Argentina, Bolivia, Peru, Paraguay. Brasil och Uruguay, otrolig fint!
Busnatt fungera jättebra i Argentina.
Hostels finns överallt.
 
Boliva/Argentina

I Bolivia nara La Paz finns en del berg man kan bestiga utan nagon tekisk klattring...

Huayna Potosi pa 6088m som ar ett "latt" berg man vandrar upp for med guide pa runt 2 natter om man har lite kondition samt spenderat lite tid for acklimatisering pa hojd runt t.ex. La Paz (3700m). pris ca 1500kr inkl mat, guide, boende i stuga 2 natter, och det mesta i princip forutom dina klader under jackan/byxorna samt skor innan toppturen.

Forsokte mig aven pa Illimani efter detta som ar runt 6439m, mer kravande av din fysik, tillangligt med guide om man har vant sig vid stegjarnen.
Kom dock endast till High Camp pa 5500m da det borjade blasa valdit under natten och guiden avrade oss att ga till toppen pga en del kamvandrig som skulle bli lite lurig med vind, men om vi ville sa kunde han ta oss dit. Valde dock att avsta... pris runt 2000sek, boende i talt pa basecamp ca 4500m samt highcamp ca 5500m.

I Bolivia bor man dock inte se fram emot nagon snabb radding vid ev olycka. Helikopter kan man glomma ocksa.

Finns mangder av agencys vid (gata) Calle Sagarnaga i La Paz.
Las Lonely Planet Bolivia
Eller for mer info LP trekking i Central Andes
samt finns bok av (tror jag) nogon Yossi som behandlar klattring och trekking i det omradet.

Utan nagon erfaranhet av bergsbestigning dock, sa tycker jag Huayna Potosi va valdigt sakert, dock en hollanska som dog 2 dagar inna pga fall pa ca 20m. Detta bland annat pga oserios guide som tog en annan farligare led nedanfor highcamp. (fick jag hora av folk pa berget, kan vara fel dock).

Illimani kandes faktiskt inte helt okej utan kunskap om bestigning (med guide dock saklart). Aven om jag inte kom hogre sa va det omraden upp tll highcamp dar vi gick med tunga ryggsakar, utan sakering med rep, isigt/stenigt/brant, (utan stegjarn) dar jag ej kande mig trygg. Vid fall studsar ut nerfor nagon sida av kammen. Delar denna asikt med min reskamrat.
Har ju som sagt ingen erfaranhet av bestigning innan, ingar ju saklart alltid risker forstar jag men detta kandes som lite for mycket i forhallande till min bergskunskap.

For aklimatisering ta garna en svang till gruvorna i Potosi (ca 4060moh)/Lago Titicaca (runt 4000moh)/Trekking i omradet pa hogre hojd innan, finns latta (billiga med guide) dags/flerdags vandringar upp till ca 5000m. Gjorde detta och hade inte mer problem an ytterst lite huvudvark efter toppbestigningen pa Huayna Potosi. Personligt dock.

Finns sakert mer info har om dessa berg, da jag inte har direkt erfaranhet att bedomma sakerhet/niva osv. Hade dock riktigt kul, och njot verkligen av bergen, gav mer absolut mersmak.

Ang boende:
Befinner mig i Argentina just nu. Boende pa hostal/hotel/alojamiento.
Pris argentina ca 60-80sek/natt
Bolivia 15-50sek/natt.

Vaccination:
Hor med vardcentral/vaccinations klinik.
resevaccin.se eller liknande.

Resa:
Buss ar det som galler.
I Bolivia/Peru osv hall koll pa dina vaskor i bagaget samt kupen.
Ej daypack uppe i facket pa bussen, den ska helst vara mellan benen pa golvet.
I argentina inga problem.

Kop lonely planet eller liknande guidebok. Har det mesta som man vill veta.
Southamerica on a shoestring ar inte helt komplett tyckte jag inte sa har nu bade bolivia samt argentina.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.