Everest Base Camp resa...

Hej,

Funderar på Everest Base camp resa med Carpe Adventure (15 dagar) Någon som varit med på samma eller liknande till base camp? Vi åker nog 2012-05 då vi har annat inplanerat innan.

Tacksam för feedback :)

Ciao,
Alex
 
Hej!

JAg och en kompis var där i våras, slutet av april. Vi åkte helt på egen hand, köpte de billigaste flygbiljetterna till Kathmandu och där köpte vi flygbiljett till Lukla och började gå. Du behöver ett vandringstillstånd också till Everestregionen som du köper i Kathmandu för en hundring. Det behöver verkligen inte vara så mycket svårare än så och jag kan verkligen rekommendera det! Vi gick till Base Camp via Cho la passet. Bland det bästa jag gjort!!

Finns en kille som skrivit ganska mycket i en annan tråd här om samma sak.

/L
 
Jag flög med ett indiskt bolag som hette Kingfischer Airlines med byte på Heathrow och i New Delhi. Från New Delhi till Kathmandu hette bolaget Jet Airlines tror jag. Jag bokade biljetterna på nätet på travelstart.se. Min kompis var redan nere i Kathmandu på jobb så jag mötte honom där.

Det var lite nervigt eftersom min resa var precis när askmolnet hade satt igång men min resdag var den första då de släppte igenom plan från Heathrow så jag hade sjuk tur!

Det fanns en del andra hyfsat billiga biljetter via Ryssland också kommer jag ihåg, det var troligtvis Aeroflot kanske?
 
Tack

Tack för ett snabbt svar.

Kollade snabbt på Travelstart.se och fick ett bästa pris på 7990:- med sas, Vigin & Jet Airlines med byte i Indien.
Låter hyffsat tycker jag.
Planen är att åka dit till hösten 2011 för Everest BC och Island peak.
MVH
Krister

Jag flög med ett indiskt bolag som hette Kingfischer Airlines med byte på Heathrow och i New Delhi. Från New Delhi till Kathmandu hette bolaget Jet Airlines tror jag. Jag bokade biljetterna på nätet på travelstart.se. Min kompis var redan nere i Kathmandu på jobb så jag mötte honom där.

Det var lite nervigt eftersom min resa var precis när askmolnet hade satt igång men min resdag var den första då de släppte igenom plan från Heathrow så jag hade sjuk tur!

Det fanns en del andra hyfsat billiga biljetter via Ryssland också kommer jag ihåg, det var troligtvis Aeroflot kanske?
 
Jag vandrade solo ...

... där våren 2009 och jag ska dit igen om tre månader för en ny vandring helt i egen regi till EBC och Gokyodalen. När jag bokar resan kollar jag naturligtvis på priset men även på restiden. Jag har ingen lust att vänta på en flygplats i tio timmar. 16-18 timmar för hela resan tycker jag är bra; lagom långa stopp. Förra gången flög jag med Qatar Airways 12500 kr, och nu med Etihad, under 9000 kr. Båda bolagen brukar få bra kritik. Etihad är relativt nytt och satsar på lågt pris och bra service och har ett par år i rad fått fina utmärkelser just för detta.
En liten kommentar om er tänkta tidpunkt för vandringen. Maj låter i mina öron lite sent med tanke på att monsunperioden närmar sig. Dagarna kan vara disiga och dimman vandrar uppför dalgångarna tidigt på eftermiddagen, ibland redan före 12. Slutet av mars - april låter som en lämpligare tid. Andra har kanske andra erfarenheter och bättre kunskaper om detta än jag. Vill man ha fint (foto-)väder med klar luft så är oktober-november bäst, men då är det väldigt mycket folk där.
 
Vad det gäller det här med tidpunkt så är det nog som du säger Harry47 om man tänker på "fint" väder. Fast om jag ska åka dit igen kommer jag nog åka mitt i monsunen. En munk som vi bodde hos i Gokyodalen menade att det var den absolut bästa tiden. Klart det kommer lite regn då och då men inget bara vissa tidpunkter på dygnet och korta stunder. Dessutom får man nog känna sig väldigt ensam i bergen för det är väldigt mycket färre människor då. Fast det är klart, alla lodger är kanske inte öppna då...

Förresten, vi följde den här acklimatiseringsplanen:

http://wikitravel.org/en/Everest_Base_Camp_Trek
 
Tack för svaren :)

Tufft att dra ner helt själv men det får jag lämna till framtiden... en kontorsråtta kan gå vilse hehe... tänker åka med en Svensk arrangör som jag fått kontakt med. Visst kostar det lite extra men känns säkrast :p Fixar jag höjden tar vi toppen innan 2030 :)

Tack för feedback och god fortsättning!
Ciao,
Alex
 
Jag var där första halvan av februari 2010. Vad jag fick höra så skulle det vara bäst sikt och torrast mellan november och mars. Dock är det ganska kallt under december och januari. Klarar man av kyla bra så är det nog schysst att köra då för där lär inte vara en kotte :)
Jag kompromissade lite och gick som sagt i början på februari. Det kändes fortfarande som lågsäsong. Aldrig fullt i lodgarna o under vandringarna såg man sällan folk utanför gruppen. Mötte vad jag kommer ihåg bara två grupper som varit uppe före oss o vänt dagarna innan. Få butiker öppna i Namshe osv. På vägen tillbaka (mitten av februari) mötte vi grupp efter grupp. Skulle inte vilja hamna i sådant "tåg" när man är ute.

Angående att gå vilse så ska det inte vara några problem. 90% av tiden följer man en stig längs dalen. Det är först mot slutet man traska i mer öppna landskap.

My two cents :)
 
November

Bidrar med mina erfarenheter.
Jag var i Nepal första gången 2003-04. Jag och två till tog bussen till Jiri och därifrån vandrade vi till Khala pattar, (en topp lite högre än baslägret). Jag upplevde det som att det var väldigt lite turister vilket kanske berodde på konflikten mellan Kungariket och Maoisterna. Speciellt mellan Jiri och Lukla var vi i princip ensamma. Jag kan rekommendera att vandra från Jiri då det är väldigt fint den biten. Samt att du slipper flygresan till Lukla. Vädret var mycket stabilt och fint. Det blev lite kallt på nätterna över 4000 meter, men har du en bra sovsäck är det inga problem.

Det jag tror skulle vara en bra tid att vandra är när det blommar. Vi gick nämligen genom en rododendronskog och det hade förmodligen varit en upplevelse att se i blom.

Tycker inte du ska slänga bort onödiga pengar på att åka med ett resebolag då det är väldigt lätt vandra själv. Kartor finns att köpa och stigarna är väl upptrampade. Det är ju befolkningens vägar. Mat behöver du inte ta med dig eftersom nästan varje hus på vägen erbjuder någon typ av mat och logi. Vi hade inte tält med oss så vi bodde i alla dessa rum som befolkningen hyr ut. Tycker också det är en bättre lösning då man kommer nepaleserna lite närmare.

Jag var även till Nepal förra året och då åkte vi med Turkish Airlines till New Delhi tur och retur för 3800kr. Sedan bokade vi flyg till Kathmandu vilket kostade ca 1000 kr. Totalt blev det endast 5800 för alla flygresor, men det krävs då ett transitvisum från Indien som kostar nån hundring.
Det du inte ska göra är att boka flyg från Kathmandu med Air India. Vi fick erfara att detta bolag inte avgår efter skymningen, vilket medförde förseningar och missat plan i Delhi, men det är en annan historia.

/mathias
 
Alex,

jag var i Nepal i april 2010 och vandrade Annapurna Curcuit. Man vandrar och får se fantastiska vyer och när man når Throngla passet (som är världens högsta pass och är högre beläget än MBC) så får man se fantastiska vyer. Under vandringen så sover man i tehus för ca 10 SEK natten. Hur som helst så svarade jag inte på din fråga men en vän till mig gick upp till MBC och sa att det också var värt, men eftersom att jag vandrat Annapurna Circuit så vill jag rekommendera den.

Flyg via Doha eller New Dehli (man kan åka tåg från Dehli) och köp allt på plats för det är extremt mycket dyrare att köpa via någon svenskförmedling. En förståndshandikappad klarar sig på egenhand i Nepal.
 
Jag vandrade med en svensk grupp upp till Base Camp ToR 2003. Vi var ute ca 21 dagar och började i början på april månad. Det var det värt. Efter Namche så tog vi en led som går på "vänster sida" då slipper du all trafik på den mer vanliga leden. Vi träffade på många expeditioner och många jakar med material som skulle upp. Vi flög upp till Paphlu för att få extra vandringsdagar och flög med hem ifrån Lukla. Det är en fantastisk resa och natur, viktigt att acklimatisera sig för att slippa höjdsjuka längre upp.

Nu kommer jag preliminärt att göra en vandringsresa till Kina, Tibet och upp till basecamp i april månad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.