Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT

Familjen har blivit större och vi bara måste investera i nytt tält!

Kravspecen är:
STORT nog för hela familjen att hålla sams i vid heldagsregn
det behöver inte vara ultralätt men ska inte vara av typen "släpbart"
tåla rejält oväder

Dessa tre har kvalat in i finalen men Exped och MSR tälten har jag inga andra erfarenheter än de man kan läsa sig till. Någon här som har några kommentarer?
Gillar verkligen Keron GT absiden men kanske funkar Exped + deras arctarp fint?
Och hur funkar MSRs ventilation.
och så funderingarna på tunneltält vs självstagande
sen är ju Keron GT jättelångt - är detinte svårt att hitta nånstans att sätta utt det?

Tack på förhand!

Pieri

Erfarenhet?

Är det ingen här som har erfarenhet av något av dessa tält? Eller någon synpunkt av annat slag?

/pieri

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det blev ett Hilleberg Keron 4 GT.

Har bara slagit upp det på vardagsrumsgolvet ännu.
Det ser fint ut men det känns väldigt instängt.
Kunde varit trevligt att ligga i tältet och kunna se ut.
Är det nån som vet om man kan vika undan ena absiden så man kan se ut?

/Pieri

Bör fungera..

Det blev ett Hilleberg Keron 4 GT.

Har bara slagit upp det på vardagsrumsgolvet ännu.
Det ser fint ut men det känns väldigt instängt.
Kunde varit trevligt att ligga i tältet och kunna se ut.
Är det nån som vet om man kan vika undan ena absiden så man kan se ut?

/Pieri

Grattis till det nya tältet :), av det jag har sett av bilder http://www.moontrail.com/hilleberg/keron4gt/keron4gt-fullsetup.php så bör du kunna vika undan/rulla upp hela sidan av korta absiden så att du kan få maximal ventilation och se ut.

//A

Senast ändrad:
Två stora tält till

Mountain Hardwear Trango 4. Ungefär som MSR stormking. Jag har ett sånt, bra med plats till familjen. Största skillnaden gentemot Keron 4 GT är att det tar lite längre tid att sätta upp, står lite stadigare, absiden är mindre och innertältet större. Jag köpte tältet när dollarn var låg, då var valet lättare. Idag hade jag kanske tagit Keron 4 GT istället, det är lättare och stor absid är bra med leriga barn.

Helsport Svalbard 6. Dyrt, men gigantiskt. http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=13555

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips