EVEREST Travel Bike 2

Börjar snegla mer och mer på ett sånt....någon som testat? Jag och min dotter (15 mån) ska ut i sommar. Är det något att satsa på??
 
För helgturer i skogsmiljö funkar det säker alldeles utmärkt, för lite längre turer i kanske lite öppnare landskap blir det trevligare med ett tält som klarar skurar bättre, ty 3000 mmvp är i underkant om det dessutom blåser lite.


valdemar
 
3000 mm är väl knappast i underkant. Silnylon som många fintält använder brukar ligga mellan 1500-3000 mmvp. Hilleberg har 3000mmvp på väven i sina tjocktält.
 
Ok, vad tror ni erfarenhetsmässigt om storleken då, får man ligga som packade sillar eller??

saxat från Bike: "Jag köpte ett hikingtält på Stadium. Ca 1000kr, 2 pers, 2 kg. Jag har testat det och det funkade mycket bra i ösregn. Det är inget man bor i men det funkar bra att sova i. Lycka till."
 
Senast ändrad:
3000 mm är väl knappast i underkant. Silnylon som många fintält använder brukar ligga mellan 1500-3000 mmvp. Hilleberg har 3000mmvp på väven i sina tjocktält.

Jo, det är i underkant. Silnylon suger inte vatten och Hilleberg har beläggning på båda sidor.Finns det inget vatten i eller på väven så är mmvp irrelevant, undantaget golv. Everest däremot är belagt enbart på insidan så utsidan suger/samlar vatten, blåser det så ökar trycket med vindstyrkan.


valdemar
 
Köpte ett idag jag också. Litet och lätt sen har jag bara goda erfarenheter av Everest. Slog upp det lite snabbt när jag kom hem, och det såg inte så tokigt ut faktiskt. Ska ut med polarna en helg i mitten av juni så då får vi se vad det går för..
 
Köpte ett idag jag också. Litet och lätt sen har jag bara goda erfarenheter av Everest. Slog upp det lite snabbt när jag kom hem, och det såg inte så tokigt ut faktiskt. Ska ut med polarna en helg i mitten av juni så då får vi se vad det går för..
Jag och min dotter (15 mån) testade det i helgen....jag som är 193 cm tycker väl att det var lite litet, men med tanke på pris och vikt så kan jag leva med det!

Om ni ska sova två vuxna i tältet så får ni problem med att rymma packningen, dvs. om ni ska vandra med ryggsäckar. Kanske ska ta med en sopsäck ifall ni måste ha en väska utanför absidern??

mvh Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.