Everest Freestand

Tänkt att användas i södra Sverige under sen vår, sommar och tidig höst.
Lite skogscamping med sonen och en del fisketurer för mig själv inkl en god vän.

Inga fjällturer och max 2-3 nätter på rad.
En 2 dagars vandring är inplanerad
 
Bump. Det undrar jag också! Någon som har erfarenhet av detta tältet? Köpt du tältet Lingerts?

Det som lockar mig är att tältet ska klara ett relativt högt vattentryck mot andra tält i samma prisklass. 3000 mm / 5000 mm (golv). Men det säger inget om hur tältet är i verkligheten. Någon som har erfarenhet får gärna skriva några rader.
 
För det priset kan jag rekommendera The north face stormbreak. Finns en tråd om just det tältet här på utsidan.
 
Stormbreak är för 2 personer och bara 126cm brett inuti vilket i mitt tycke är för smalt om man inte är mer än goda vänner :D

Everesten ser ut att vara helt fristående men tungt! Det ser också ut att vara kort sovutrymme (2,1m och kraftigt sluttande kortändar).

Jag var precis i samma funderingar och det slutade med ett Marmot Tungsten 3P som jag iofs bara hunnit testa en natt ännu men det kändes lovande med gott om utrymme för _2_ personer och möjligt att sitta 2-4 pers i utan att slå i duken. 2,8kg och 229x168*117cm. Dock inte helt fristående då pinnar behövs för absiderna.

Kanske skriver något mera när jag hunnit använda det mera.
 
Här är en till som går i tankar på att skaffa detta. Är det någon som har erfarenhet av det?

Själv är jag främst intresserad av det eftersom det verkar vara helt självstangande = fungerar att tälta på klipphällar vilket mitt tunneltält inte klarar utan ett antal fästpunkter om de skall bli stabilt.
Jag har ett nytt Nordmarka Dome 2 liggandes som jag fått till bra pris och som skall vara självstagande, men jag tror mer på korsande stänger för stabilitet och funderar på att lämna tillbaka det och skaffa Freestand-tältet istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.