Everest Adv Light 2 S12

Jag har ett lite äldre Everesttält med enbart 1 båge som jag köpte för samma pris och med samma vattenpelare. Mitt tält har absolut varit värt pengarna och jag tror nog att du också blir nöjd med det tält du länkat. Om du ska ha det i fjällen så kanske man vill ha lite mer robusta grejer än vad Everest normalt brukar bjuda på...
 
17 år och fortfarande funkis

Har ett 17 år gammalt Everest tunneltält, liknande det större ADV Tunnel 3 s12, som fortfarande är fullt fuktionsdugligt (har dock bytt dragkedja i ytterdörren). Har haft mitt tält både på bilsemester och fiskeresor i jämtladsfjällen. Håller denna nya upplaga samma kvalitet som de gamla så är det absolut ett prisvärt tält. McKinley (Intersport) har liknande tält (3-manna varianten) i samma prisklass med lite bättre vattenpelare.

Micke
 
Någon som köpt det och testat?
Jag hade tidigare ett liknande Everest tunnel 2p men med bättre vattenpelare. Kanske detta är ett bra komplement till mitt Marmot 4P för kortare solo-turer...

Men såg just att man missat 20% extra rabatt som gick ut 3/6 :(
då får det vara...
 
medlemspris är 999kr, så du kan fortfarande få rabatt. Jag kan inte uttala mig om Everest-tält men har själv en jacka som har hållit bra kvalitet och barnen får Everestkläder eftersom de har bra pris/prestanda. Skulle jag skaffa ett 2-pers tunneltält för en billig peng så hade detta varit en het kandidat. Tål säkert en hel del fjällväder också. En annan kandidat hade varit http://www.gooutdoors.co.uk/vango-tempest-200-2-berth-tent-p139965
 
Jag köpte ett sådant tält igår och satte upp det för prov i trädgården. Med tanke på att jag tidigare haft ett kupoltält från öb, som jag för övrigt är mycket nöjd med förutom vikten, så är jag otroligt petig och nogran.
Jag är inte alls nöjd och funderar på att lämna tillbaka det. Börjar få lite panik eftersom jag måste ha ett tält om en vecka som håller för 3-4 veckor utomhus.

Jag kräver av ett tält att ALLA delar av yttertyget ska vara sträckta, släta och fina. Jag kräver också att inner och yttertyget inte rör vid varandra och att de är så stabila att det inte heller skulle röra vid varandra i måttlig vind.
Jag höll på igår att sträcka och spänna och klura. men inte fan fick jag tältet slätt! yttertyget går inte att spänna så det blir sträckt och slätt och ytter och innertyget nuddar vid varandra på höger sida.

Ska man inte kunna begära detta av ett tält för 1000 kr????
 
Med de kraven, om de än kan te sig relativt simpla, kan det vara lämpligt att sluta inhandla sina tält på öb, stadium etc och istället investera lite pengar i ett tält.
 
Intressant. Har funderat på varför de inte har ansträngt sig bättre när de tagit bilderna på sina tält och då just att dukarna är så slappa. Men om det är som Clementine skriver så är det kanske så att det inte går att spänna den ordentligt.

Micke
 
...

Jona-faj: Nej, alltså de från öb är superbra. behövs inga justeringar alls, tältduken är spänd och inner och ytterduk ligger inte emot varandra. det är bara de att de är ett fyra manna tält och ganska tungt.

men det är ju de som är så knäppt, jag sågar ett 999 kr tält och hyllar ett 300 kr tält från öb. Jag borde ju få en "ahaaa, wooooho, vilket juste tält" upplevelse när jag går upp i pris så mycket! ;-P

Micke: ja!! jag såg också de på bilderna... tyckte det var jättekonstigt, men sen är jag så van vid att ta alla sådana bilder som falska, just för att de alltid är väldigt tillfixade. när det var tvärt om blev jag bara förvirrad....
 
Nu har jag testat!!!
Jag bestämde mig för att behålla det ändå och har sovit i de i 5 dagar på samma ställe varav ett dygn i regnet.
Jag trivs faktiskt väldigt bra med det, det är bra storlek, och det regnade inte in. så jag är nöjd!
så min utverdering: Detta är ett bra tält! :)

nu ska jag snart iväg med det för 3 veckor till :)
 
Kan nu skriva en vidare rapport...
Två och en halv månad har jag sovit i de i somras. Sen gick det sönder. först knäcktes den bakra bågen, men den lagade jag med gaffa. sen knäktes den främra bågen. som tur va var det sista natten på de stället och jag kunde åka till statoil och reklamera de, vilket gick jättebra!
Vet inte om jag skulle rekomendera de, har ju inte testat så många tält och vet inte vad man får för olika prisklasser.
det regnade iaf aldrig in och fungerade som tält brukar fungera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
lingerts Everest Freestand Bo och sova 9
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
The Lapp EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 7
österdahl Tält Everest Travel Bike 2 - nybörjarfråga. Bo och sova 15
mler Everest sovsäck? Bo och sova 9
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
mickehero Sovsäck - Everest Travel -5 Bo och sova 6
xnation Everest Flexible 2-3 Bo och sova 4
bergh Everest tält? Bo och sova 14
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
vandrafjäll Recension Black Diamond First light 2p Bo och sova 0
vandrafjäll ASIVIK Lavvu Light 3 Bo och sova 2
Knall S2S Comfort Plus Insulated vs Ether light XT Bo och sova 0
Nennaa Ajungilak Arrow Light Bo och sova 0
aquist Decathlon Makalu Light Sovsäck Bo och sova 5
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
DoktorGlas Asivik Lavvu Light 3 Bo och sova 0
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
pelka Ringstind Light ,lättare? Bo och sova 5
ekaflnoren Keron 3 GT, Kaitum 3 GT eller Helsport Vidda Light 3? Bo och sova 25
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
northtrail Helsport Lavvu light Bo och sova 5
larmbacken Helsport Rondane Light 3 Bo och sova 9
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
johan.e.svensson Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4 Bo och sova 3
zaipper Kompakt vs kompakt light Bo och sova 6
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Sarvi Helsport Ringstind Light Bo och sova 6
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
flunkan RP light star/sky star Bo och sova 1
boran Åsikter om Fjällräven F.E.M R/S Light 2... Bo och sova 13
m93eric Åsikt om Fjällräven Akka R/S Light 2? Bo och sova 0
Homie Fjällräven SKULE R/S light vs HELSPORT PASVIK Camp Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.