Tält Everest Travel Bike 2 - nybörjarfråga.

Jag har köpt en mycket billig & enkel basutrustning för att kunna komma ut lite.

Efter lite krångel & besvär lyckades jag någorlunda väl provresa tältet. Jag har dock en liten fråga angående det.
Inuti tältet hittade jag en svart sak i samma material som tältet... Ca 1.5-2m lång, ca 20-25cm hög på mitten och smalnar av ut mot ändarna (hoppas någon begriper detta...:) ).

Jag blir helt enkelt inte klok på vad den ska användas till.
Någon som vet?
 
Var det uppblåsbart så är det nog ett liggunderlag, antagligen ett 'självuppblåsande' som släppt i limningen. Yttertyget är limmat mot en skummadrass. Går tyvärr ej att reparera.


peter
 
(hoppas någon begriper detta...:) ).

Nja!
Om det tillhör tältet så är det inte en speciellt bra beskrivning för att man skall kunna komma på vad det är.
Tillhör det inte tältet så är det inte en speciellt bra beskrivning heller.

Därav skämtet, kan jag tänka mig. Den stämmer ju faktiskt in på den beskrivning som du ger.

Försök igen så skall vi se om vi kan hjälpa dig!

//Peter
 
Nej jag vet, det är svårt att beskriva, men det är definitivt inte något liggunderlag, så pass vet jag. :)

Det är alltså ett tunt "tygstycke" i samma tunna material som tältet. det har formen av en triangel med väldigt lång bas (1,5m) i förhållande till höjden (2-3dm).

Ska väl tillägga att tältet är spritt nytt, alltså är det något som följer som original.

Tack för att ni försöker i alla fall.
 
I beskrivningen på Stadiums webbplats står det att tältet är "Försedd med en liten absider". Jag vet inte vad en absider är - det är nog den som du beskriver. En sån kanske används till tältets absid. Men jag vet inte hur.

Nej, jag bara skojar. Också.
Det låter ju som att det skulle kunna vara ett stycke spilltyg som hamnat i tältet. Har det några sömmar? Tejpningar? Finns det några fästen eller andra detaljer som kanske kan hjälpa oss? Är det sytt av tältets innertältsväv, golvvävduk eller yttertältväv?
 
Nej, jag bara skojar. Också.
Det låter ju som att det skulle kunna vara ett stycke spilltyg som hamnat i tältet. Har det några sömmar? Tejpningar? Finns det några fästen eller andra detaljer som kanske kan hjälpa oss? Är det sytt av tältets innertältsväv, golvvävduk eller yttertältväv?[/QUOTE]

Såg ut mest som yttertältsväv tror jag. Det fanns nog fästen också...
Nu är dock ryggsäcken packad och tältet också. Jag ska ge mig ut på en promenad i ett par dagar i helgen, så jag får återkomma på Söndag e.m.
Ska passa på att ta en bild på det mystiska tyget och bifoga då. Blir nog lättare för er.

Tack så länge.
 
Ja, jösses...

Nu blev jag konfunderad och surfade in för att kollade tältet i fråga, kan bara tänka mig att det är ett absidgolv.


peter
 
Nu blev jag konfunderad och surfade in för att kollade tältet i fråga, kan bara tänka mig att det är ett absidgolv.


peter

Jahaja... Den tänkta tvådagarsturen tog slut fortare än beräknat på grund av ännu ett nybörjarmisstag.:)
18 kilo i rygsäcken & hej & hå. Gick i 3mil sedan tog turen slut. Blåsor på tårna och lår som känns som timmerstockar...

Ja, man lärde sig något på kuppen iaf. Fördelen är väl att man redan i dag kan lägga in en bild & kanske få mysteriet uppklarat! Absidgolv? Ja kanske. Men det verkar ganska långt?
Måtten är 180cm långt och 40cm från bas till triangelns topp. Det sitter snäppfästen i de tre hörnen.tyg.jpg

Edit: Ser nu att måtten stämmer bra med ett absidgolv, du har nog rätt där!
 
Jahaja... Den tänkta tvådagarsturen tog slut fortare än beräknat på grund av ännu ett nybörjarmisstag.:)
18 kilo i rygsäcken & hej & hå. Gick i 3mil sedan tog turen slut. Blåsor på tårna och lår som känns som timmerstockar...

Ja, man lärde sig något på kuppen iaf. Fördelen är väl att man redan i dag kan lägga in en bild & kanske få mysteriet uppklarat! Absidgolv? Ja kanske. Men det verkar ganska långt?
Måtten är 180cm långt och 40cm från bas till triangelns topp. Det sitter snäppfästen i de tre hörnen.Visa bilaga 2396

Edit: Ser nu att måtten stämmer bra med ett absidgolv, du har nog rätt där!

Jo, blåsor på tårna bör undvikas. Timmerstockar ger med sig efter ett par dar, bara att knata på. Dag 3 är ett mörker, sen kommer allt i ett annat ljus när hjärnan har ställt in sig.

Snäppena är till för att kunna fästas i tältet, finns nog makar nånstans.


Valdemar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
bergh Everest tält? Bo och sova 14
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.