eTrex sämre?

Fredrik

Gäst
Är eTrex sämre än andra handhållna GPSer? Jag får vara glad om jag får 50m noggranhet, trots att apparaten själv anger en noggranhet på 10-15m.

TobiasRadeskog@hotmail.com (Tobias Rådeskog)

Gäst
Absolut inte.

Nej, den är absolut inte sämre, kanske till och med en av de bättre. Min apparat anger oftast 3-10 m noggrannhet (hyfsat klar vy av himlen) och det är ungefär ocskå vad jag får.

Ett råd till dig: Låt GPSen ligga på en plats med mycket klar vy av skyn, påslagen, i en timme eller två. Då ska du få bättre noggrannhet! Hade också lite problem med noggrannheten i början +/- ca 30 m, men jag såg detta tips på Usenet och följde det, det fungerade!

Hoppas det också fungerar för dig!

//Tobias

Har du ställt in rätt kartdatum ?

Har du ställt in rätt kartdatum ? RT90 + Swedish grid för topografiska kartan, och WGS84 + ddd mmm.mmm för nyare sjökort. Kolla även på statussidan hur många satteliter GPSen använder, du håller väl den inte så att din kropp skymmer signalerna, eller står inne bland höghus.

// Per Brune nöjd Garmin ägare

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg