Etik vid isklättring.

I vintras så lyckades jag leda upp ett 30 meters isfall. Jag skulle räkna mig själv som en tämlig dålig isklättrare. Ingen i våran klubb är bra på att klättra is.
Det var naturligtvis kul att våga leda. Grejen är att jag hängde flera ggr i repet och vilade när jag fått in en isskruv. .
Jag funderar hur isklättrare ser på detta med att hänga fast sig och vila armarna.
Är det "tillåtet" att hänga fast sig i ena yxan för att vila armarna?
Kan jag komma och påstå att jag är den förste som klättrat "det där 350 meter höga vattenfallet i Norge" som ingen annan gjort om jag hänger i selen och vilar mig när jag känner för det?
 
Jag skulle vilja påstå att det inte räknas som en fribestigning. Du har ju utnyttjat (om än väldigt grundläggande) aidtekniker om du kopplar in dig i yxan. Vad gäller att hänga i repet har du ju även där en analog i klippklättring - jämför att klättra en led OS/flash/redpoint med att hangdogga.

Med det sagt är det viktiga att ha kul :) Och med tanke på att man helst inte vill falla på is så tycker jag att du ska hänga när du känner att du behöver det. Jag tycker det är helt ok om du vill skryta med att du har aidklättrat ett X hundra meter högt isfall (men inte lika imponerande som en fri bestigning).
 
Jag skulle vilja påstå att det inte räknas som en fribestigning. Du har ju utnyttjat (om än väldigt grundläggande) aidtekniker om du kopplar in dig i yxan. Vad gäller att hänga i repet har du ju även där en analog i klippklättring - jämför att klättra en led OS/flash/redpoint med att hangdogga.

Med det sagt är det viktiga att ha kul :) Och med tanke på att man helst inte vill falla på is så tycker jag att du ska hänga när du känner att du behöver det. Jag tycker det är helt ok om du vill skryta med att du har aidklättrat ett X hundra meter högt isfall (men inte lika imponerande som en fri bestigning).

Ja. Jag kände mig helnöjd och blev faktiskt taggad att klättra mer is. Tyvärr så var det där den sista isen som det gick att klättra på den här vintern. jag skall klättra mer nästa år tror jag.
 
OJ!

Ja, det här att hänga i yxorna är en så kallad "old school teknik", för +20/25 år sedan klättrades i princip alla isfall på det viset, anledningen till det var främst rätt dålig utrustning, man behövde båda händerna till att skruva in skruvar, yxorna var allt annat än ergonomiska osv osv...

Idag är det riktigt dålig stil att klättra ett isfall på det viset, om man nu gör det så fallerar alla graderingar tex. Ett isfall som är graderat WI 5 är graderat att klättra fritt, inte hänga i skruvarna eller yxorna, då blir det en annan grad, en WI A0 gradering tex...

Om man tänker sig att du klättrar det där 350m isfallet i Norge som förstabestigare, då kommer di inte att kunna sätta en grad på det annat än WI A0, det gäller att vara tydlig med det och inte "hitta på" en grad som man inte själv lyckats klättra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Surbjörn Nytt isställe vid Finnboda Stockholm? Isklättring 0
kjpil Backup vid firning Isklättring 12
Edvin m Isskruv tappad vid Dyviksudd, Stockholm Isklättring 0
bjed0001 Handskar vid isklättring... Isklättring 3
mo9jan Is vid Storulvån/Sylarna? Isklättring 3
jenie Vad händer vid Nacka strand? Isklättring 2
realout "Snudda vid avgrunden" som film? Isklättring 5
johanssona Handfasta tips vid byggande av isklättervägg ??? Isklättring 9
Gustafson Isläget vid Ågelsjön? Isklättring 4
Fogelberg Isläget vid Åva? Isklättring 3
Kotten Isen vid finnboda... Isklättring 0
fiander Kvarglömda vantar vid Ågelsjön Isklättring 0
rasja Is vid Ågelsjön? Isklättring 1
SF Isen vid ågelsjön?? Isklättring 0
antelind Isklättring vid Djurmo klack Isklättring 1
Peter W Isläget vid Ågelsjön 20/1 Isklättring 0
Naturreservat vid Njupeskär? Isklättring 2
Isläget vid Ågelsjön? Isklättring 2
Kotten Isvägg vid klättercentret? Isklättring 0
TomasL Isläget vid Ågelsjön Isklättring 1
bjorn Nyturer vid Ågelsjön Isklättring 0
sfrge Isklättring i Åre. Isklättring 4
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
Djurmo Isklättring och topprep? Isklättring 25
Cha-Nico Plats för isklättring och mixed climbing omkring Stockholm ? Isklättring 2
SkåneMagnus Klättringspartner - isklättring Rjukan vinter 15/16 Isklättring 1
anders.wester Isklättring i Trängslet from årsskiftet Isklättring 2
annakask Isklättring - utgångspunkt Sollefteå alt. Kälarne Isklättring 3
Hihiho Isklättring i början av januari Isklättring 2
E9climbing FILMTIPS (isklättring) Isklättring 25
Pumba Isklättring 11-29 till 12-2 Isklättring 0
lenagirl Isklättring 22-24/3 Isklättring 5
Edvin m Facebook grupp för isklättring i Göteborg och Bohuslän Isklättring 0
r0pegun Hyra Isklättring Kangor? Isklättring 1
gahne Isklättring Funäs vecka 11? Isklättring 0
Polarnatt Isklättring sommartid? Isklättring 40
tobias.hermansson Isklättring Kinnekulle? Isklättring 3
zardoz Fråga ang. isklättring Isklättring 19
stens kulle Isklättring Kullaberg ??? (skåne) Isklättring 2
Nikoz Lära sig Isklättring, kurs? Isklättring 9
Andreas Spak Isklättring i Eidfjord Isklättring 2
Yakherden ISklättring i Våtdräktshandskar? Isklättring 11
tsar Isklättring runt Skellefteå? Isklättring 0
multisport Isklättring Värmdö, Sthlm Isklättring 5
lund_mikael isklättring i göteborg med omnejd Isklättring 59
apfaktor Isklättring i krokarna krin Funäsdalen. Isklättring 2
hebbe Storskor för isklättring Isklättring 16
Mike C Isklättring kring Kebnekaise? Isklättring 3
Felixl isklättring från 70-talet Isklättring 2
Feddan Isklättring i SVT Isklättring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...