Etaproof eller g1000 till skidanorak?

Har ingen egen erfarenhet av att handla från GB efter Brexit, men gissar att det tillkommer moms och importskatt på varu- och fraktkostnaden som alla andra importköp utanför EU.
Vad jag förstår tillkommer alltid moms 25% och på varor som kostar över 1600 kr inkl frakt även tullavgift på 12%

Jag har gjort samma "resa" som du och köpt en dyr etaproof anorak och sytt ett par egna etaproof byxor med material från extremetextile.de. Jag hade en tro på att det skulle vara det absolut bästa materialet, både ekologiskt men kanske framförallt funktionsmässigt.
Inget illa om etaproof, MEN att använda plaggen vintertid under flerdagarsturer är faktiskt inget jag rekommenderar. Orsaken är att materialet blir styvt när det blir blött, vilket det vanligtvis blir av svett på vinterfjället. Svårigheten är sedan att få plagget torrt, i alla fall om du tältar. Plaggen blir som styvt pansar.

Etaproof fungerar bra på dagsturer eller på turer där du har möjlighet att torka plaggen (stugturer).

Jag har istället en tunn vindjacka av snabbtorkande och lätt material (just nu en Fjällräven High coast windjacket). Denna kompletteras med en skaljacka ifall det blir riktigt "skitväder" (storm, blötsnö eller regn).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips