Eta Express vs. Eta Solo

Det där vill jag nog ha källa på :) Enligt uppgift här på Utsidan så funkar de större scoutgrytorna ovanpå Trangia, samma eller större diameter som stekpannan, betydligt sämre än en helt vindskyddad nedsänkt setup = de vanliga grytorna. Kan inte hitta de inläggen just nu. I och med att Eta-brännaren fungerar väldigt dåligt till stekning så tar jag personligen med Trangiat eller en Primusbrännare och större stekpanna får sådana äventyr. Kan förstå om man vill koka istörre gryta men man lär tappa rejält i effekt om det blåser.

Skillnaden mellan gammalt (hängande på kärlstöden) och nya (kläms fast kring gasbehållaren) vindskyddet är att det gamla enbart passar till just EtaExpress-grytan, medan det nya passar alla typer av grytor och stekpannor. Även om det nya har en luftspalt mellan överkant och grytan så skyddar det de viktigast områdena, där luften sugs in i brännaren och vid lågans bas. Att det är en luftspalt mellan vindskydd och gryta märks inte på förbränningen då avgaserna från brännaren är betydligt kraftigare är den eventuella vind som kommer "utifrån"...

Hoppas ni blev något klokare...

/ Nicke
 
Det där vill jag nog ha källa på :) Enligt uppgift här på Utsidan så funkar de större scoutgrytorna ovanpå Trangia, samma eller större diameter som stekpannan, betydligt sämre än en helt vindskyddad nedsänkt setup = de vanliga grytorna. Kan inte hitta de inläggen just nu. I och med att Eta-brännaren fungerar väldigt dåligt till stekning så tar jag personligen med Trangiat eller en Primusbrännare och större stekpanna får sådana äventyr. Kan förstå om man vill koka istörre gryta men man lär tappa rejält i effekt om det blåser.

Ja, det är klart at skillnaden på Trangia grytan nära brännaren och högt upp med vindspalt (dessutom med betydligt långsammare flöde ur brännaren), men på EtaExpress är det ju samma avstånd till brännaren hela tiden, inget av vindskydden skyddar själva grytan vidare mycket och hastigheten på gasflödet är betydligt kraftigare än den vind som försöker påverka den.

Källa på det hela har jag inte tillgång till just nu, men jag var med och gjorde hyffsat säkra labb-tester med vindmaskin och annat bra-att-ha på min tidigare arbetsplats... Därför vågar jag påstå att skillnaden mellan de två Primus-vindskydden. ;)

/ Nicke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
Lasse Be Eta Packlite på väg ut? Kök och brännare 0
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
sladdis Kompatibelt eta-kök Kök och brännare 0
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
JohJuhlin Optimus kok kombinerat med Eta power Kök och brännare 0
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
päeng Eta power material Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Staffan Andersson Eta-powerkastrullerna Kök och brännare 38
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
gundj Primus Express Spider Kök och brännare 35
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.