Estland Kajak!

Då var det dags att slå ihjäl att Estlandskajaker skulle vara sämre än andra!
Jag och en kompis har nyss kommit hem från Estland. Med oss därifrån hade vi varsin Reval kajak med
Wingpaddel och nylon Spraydeck.
Vi betalade 850 Euro för en kajak, paddel och spraydeck (7650kr).
Båt över T/R med Tallink kostade 2350kr med C2 hytt.
Bensin för ca 500kr T/R.
Summa för en kajak med allt ca 9000kr.
Då ingick även en "semester" till Tallin!
Nu betalade vi inte VAT utan vi köpte kajakerna utan kvitto och "smög" genom tullen. Ingen som frågade!
Skulle kajakerna gå sönder och det är fabrikations fel så åtgärdar firman det åt oss.
Inte kul att åka till Estland igen om den pajar men det har man ju råd med om man får dem så här billigt!

Nu till det roliga som säkert många blir sura för att jag berättar.
Jag såg en hel hög med kajaker som hade Point 65 loggan på sig som stod lagrade där vi köpte våra kajaker. Frågade om de tillverkade kajaker till dem och de gjorde de. Samma killar som tillverkar våra Reval tillverkar Point 65`s kajaker.
Alltså kan ni sluta skriva en massa skit om att Estlands kajaker är skit och att de inte håller!

Jag vill inte förstöra marknaden för någon med detta. Jag tror inte P 65 förlorar så många kajaker på att jag berättat detta. Många är för lata för att ta sig över och hämta sina egna kajaker. Någon enstaka kanske de förlorar men det tar de ju lätt in på deras priser ;o)

Ha de / J
 
Nja, att Reval och Point görs på samma fabrik torde inte vara en nyhet för folk som hänger här på forumet. Det är inte märkvärdigare än att tex Ericsson görs på samma fabriker i Asien som andra mobiltelefoner. I det fallet betyder inte det att LG och Ericsson är samma telefon, lika lite som Reval och Point är samma.

Jag skulle kunna sitta uppe ett bra tag och rabbla liknande exempel. : )
 
förvisso

förvisso finns det fabriksförsäljning där man kan köpa direkt. Det finns väl i nästan alla länder.

Problemet är att när du väl kommer till fabriken och blir visad runt och de berättar hur låga priser de har, och du blir alldeles jätteglad, då tappar du kanske det kritiska seendet. Många fabriker gör vissa provserier av sina produkter, det gäller kläder, mobiler, bilar, kylskåp, ryggsäckar och säkert också kajaker.

Dessa provserier testas för att få en så bra produkt som möjligt, vilket gör att den slutgiltiga kan skilja sig på en rad punkter. Under testerna flyttas handtag, kompressorer, ljudmattor, skäddor, blixtlås, sömmar, magneter och kablar.

Det är inte omöjligt att provserier säljs ut, med samma märke och modell som den slutgiltiga, till lägre pris. Ofta kan man göra fynd, men ibland betalar man hellre lite mer för det där lilla extra.


Hörde en historia om en kille som föröskte sälja sin direktimporterade kajak och sa att det var en vi kan kalla det "WZ". När han la sin bredvid en riktig "WZ" syntes det klart och tydligt att det var skillnad. Han blev lite snopen...
 
Jocka; sa:
Summa för en kajak med allt ca 9000kr.
Då ingick även en "semester" till Tallin!
Nu betalade vi inte VAT utan vi köpte kajakerna utan kvitto och "smög" genom tullen. Ingen som frågade!

Ha de / J

Vilken tull var det ni "smög" er igenom? Vad jag vet är det bara Estlands gräns mot Ryssland som är aktuellt när det gäller tull. Om ni köpte dem utan att betala moms så har inte Svensk eller Estländsk tull något med det att göra, det är bara vanlig "svartförsäljning".
 
Om du frågade lite på point och jämförde svaren som tahe gav dig på frågorna, skiljer det något i tillverkningen mellan point och tahe's kajaker så ser man att point har åkt dit och utbildat 6 arbetare i att lägga plast. Points kajaker får lite längre tid på sig att torka mellan varven vilket tydligen skulle påverka vridstyvheten till det positiva.
Sen är det ägaren till tahe som designat revalen och point som designat point kajakerna.
Så funkar det.
Jag har själv en reval och är grymmt nöjd med den. Någon liten skavank kring en av packluckorna men det är inget som syns eller påverkar konstruktionens styrka. Sen att en packlucka sprack i kanten är väl lite sämre. Men det är inte tahes fel eftersom de köper packluckor från kajaksport. Jag skickar ett mejl med en bild på problemet så ordnar de resten.

/samme
 
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar

Att de får ligga länge spelar inte någon större roll för vridstyvheten däremot är det lättare att den deformeras om man tar ut den ur formen innan den härdat klart. Däremot blir vridstyvheten lidande om det tidiga stadierna av härdningen går för fort men man kan vinna styrka på att snabba upp de senare stadierna av härdningen så kallad post curing med förhöjd värme.

Min gissning är att det inte är någon stor skillnad på hur de bygger points båtar gentimot hur de gör sina andra båtar men de lär inte låta sina sämsta killar lägga dem efterssom de inte kan sälja av andrasorteringsbåtar bakvägen och misstag därför blir lite dyrbarare.
 
Inte tull men införselmoms

KLAGER; sa:
Jocka; sa:
Summa för en kajak med allt ca 9000kr.
Då ingick även en "semester" till Tallin!
Nu betalade vi inte VAT utan vi köpte kajakerna utan kvitto och "smög" genom tullen. Ingen som frågade!

Ha de / J

Vilken tull var det ni "smög" er igenom? Vad jag vet är det bara Estlands gräns mot Ryssland som är aktuellt när det gäller tull. Om ni köpte dem utan att betala moms så har inte Svensk eller Estländsk tull något med det att göra, det är bara vanlig "svartförsäljning".

Att Estland ingår i EU innebär att någon tull inte existerar mellan länderna men införselmoms ska rätteligen erläggas.

Men har man köpt en kajak i Estland behöver man ju inte upplysa eventuella tullare om det utan hävda att kajaken varit i min ägo en tid och att jag gjort en utflykt till Estland för att paddla kajak där.
 
Re: Inte tull men införselmoms

Att Estland ingår i EU innebär att någon tull inte existerar mellan länderna men införselmoms ska rätteligen erläggas.

[/QUOTE]

Införelsemoms? Vore snällt om du kunde förklara vad det är.

Med vänliga hälsningar

gert
 
Re: Inte tull men införselmoms

ulams; sa:
Att Estland ingår i EU innebär att någon tull inte existerar mellan länderna men införselmoms ska rätteligen erläggas.

Inom EU betalas väl ändå momsen i inköpslandet oavsett var köparen sedan tar varan. Någon svensk moms ska då inte erläggas. Eller är det något jag har missförstått?

/Niclas
 
det stämmer för privatpersoner om man tar in den personligen utan kommersiellt syfte. Men beställer man en kajak och får den skickad till sverige är det svensk moms som gäller om man inte har en firma för då betalas momsen först när man säljer båten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flajjer Stockholm-Estland i kajak avklarad - första etappen Paddling allmänt 1
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
frtmarcus Någon som fått köpt kajak från Eastpole i Estland??? Paddling allmänt 4
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
6024 Kajak från Estland (Eastpole.ee) Paddling allmänt 9
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
micke66 X-tra transportplats för kajak från Estland Paddling allmänt 3
andy_02 Erfarenheter vid import av kajak från Estland Paddling allmänt 12
andy_02 Kajak från Estland, försäljare i konkurs? Paddling allmänt 2
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
byström Kajak från Estland?? Paddling allmänt 0
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
johatom Import av kajak från Estland Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
stigman äspingar i estland Paddling allmänt 1
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
kajaktull import från estland Paddling allmänt 6
vid köpa point 65 / Trapper i Estland själv hur göra ? Paddling allmänt 2
Niklas H Paddling Estland runt Paddling allmänt 0
n9johohm Point 65 från Estland Paddling allmänt 12
fiddeliten Point65 i Estland? Paddling allmänt 1
cotterskog Kajaker från Estland? Paddling allmänt 4
Hämta Mari-kajaker i Estland..?? Paddling allmänt 0
Point 65 vs Reval från Estland?? Paddling allmänt 9
knatte Erfarenheter kajakköp Estland Paddling allmänt 2
epac Köpa i estland Paddling allmänt 5
Damitri Point65 från Estland?? Paddling allmänt 1
Oskarshamn-Estland Paddling allmänt 0
Varning för köp i Estland Paddling allmänt 0
Estland Billiga kajaker Paddling allmänt 1
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.