Erfarenhet med: Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalseter-finse???

Hej,

Jag planerar lite att vandra från Kinsarvik-stavali -hedlo-dyranut-kjeldebu-rembedsalsseter-finse.

Nån som känner till denna kombinationen av vandring västsidan av hardangerjøkullen med nord västra delen av hardangervidda?

Är det lätt gången? Och går det bra att krossa vägen och hitta leden igen på andra sidan?

Vi har erfarenhet från padjelanta-leden, kungsleden, caminon i spanien: Kann man säga om det är samma nivå av vandra kundskap som är krävs för denna tur?

Vi har köpt et 1:000 000 karta över västra delen av hardangervidda. vill det va nog till denna rut?

Obs . vi ska tälta.

På förhand tack.

-Lisa
 
Dere har valgt en fantastisk rute, variert natur, men ganske slitsom. Håper dere får godt vær - så dere får nytt den fantastiske utsikten.

Den norske turistforening (DNT) markerer stiene godt, så 100 kartet er godt nok om sommeren, og dekker hele ruten.

Har ikke gått fra Kinsarvik-Nybrua (ved Dyranut) selv, men ellers tråkket ganske mye rundt på Hardangervidda. Første jeg lurer på er hvorfor ikke starte med Finse? Da sparer dere 1220 høydemetre. Å starte turen med 1100 høydemetre (Kinsarvik--Stavali) med full oppakning vil mange synes er rimelig slitsomt.

Når planlegger dere å starte? Vær klar over at østvidda er rimelig snødekt langt ut i juli. Elvene kan være problematiske å krysse, ut fra kartet er det bruer på ruta dere har valgt. Regn med at støvlene vil være våte på østvidda. Ekstra mange sokkeskift er lurt. Vadestav kan være lurt ved høy vannføring.

Om dere vil ha en litt lengre tur kan jeg anbefale en tur opp på Hårteigen - viddas mest karakteristiske topp. Ruta vil da bli Stavali - Torehytten (tur opp på Hårteigen) - Hadlaskar - Dyranut.

Jeg regner turen deres som relativt hard. Mye opp og ned. Mye gåing på snø (både østvidda og nær Finse). Bekkene på østvidda kan være vanskelige å krysse. Fra Hedlo til Dyranut er det relativt lettgått terreng. Det er ikke fullt så bratt. Mens det blir brattere igjen ved Hardangerjøkulen.

Det er relativt lett å finne teltplasser under 1200m. Noe vanskeligere i høyden og lavlandet, spesielt for større telt.
 
Hej bjørn,

Tusind takk for din beskrivelse.
Jeg var litt overrasket at du skriver at det vil bli en slitsom tur, da jeg vel egentlig trodde at hardangervidda generelt er rimelig lettgått og det må jeg indrømme gør mig lidt i tvivel om det er den rette rute, da jeg ikke ønsker veldig bratte op og nedstigninger.

Jeg forstår ikke helt at du nevner att østdelen vil være veldig våt og med muligvis vanskelige vad, da ruten jeg har beskrevet jo er beliggende på vestsiden av af Hardangervidda..?

Grunden til at vi ville ende i Finse, var att så kunne vi ta toget tilbake til Bergen.

Men tror du kansje disse rutene vil være lettere men også flotte?(det er første gang jeg skal besøke Hardangervidda, så vet ikke helt hvordan det ser ut i terrenget utover at østsiden skulle være litt mere flat enn vest...) : haukeliseter - litlos - hårteigen - stavali / eller / Haukeliseter - litlos -hårteigen - tyssevasbu - reinaskorsbu - skjeggedal/ trolltunga.


takk,

mvh.

Lisa
 
Huff! Her blander jeg øst og vest. Det er vestsiden som er våt og relativt bratt. Det er mindre snø på vidda i år enn i fjor, men det har vært relativt kaldt hittil, så det vil nok fremdeles ta litt tid før snøen smelter. Her er f.eks. et webkamera fra Finse:http://www.bt.no/kamera/article147.ece Er snøen hard er går det raskt, men råtten snø uten ski/truger er et helvete (er riktignok sjeldent seinere ut sommeren).

Originalruten din er utrolig vakker. Dere får både høyfjellet på Finse og Hardangerjøkulen som er et syn, samt de vaktre, ville vestlandsdalene langs elvene Veig og Kinso.

Ruta Haukeliseter-Stavali er helt klart mer lettgått, men litt kjedeligere. Den er absolutt fin. Jeg liker området fra Litlos til Stavali best.

Jeg gikk Dyranut -hårteigen - tyssevasbu - reinaskorsbu - litlos - Sandhaug- Dyranut i fjor. Hårteigen og området rundt er som sagt fantastisk. Jeg gikk seint i juli, og fikk problemer med flere av vadingene på denne ruten. Store deler av turen fra Hårteigen gikk på snø il Reinaskorsbu. Dette er et område med lite folk. Ringedalsvannet og Trolltunga er fantastisk vakkert. Vil karakterisere området som relativt vanskelig.

Det er lett å proviantere på hyttene, selv om det koster litt. Det gjør sekken mye lettere. Har dere tid gjør det jo ingenting med litt tyngre ruter. Med telt finner man altid en plass å ligge. Mange av hyttene ligger et godt stykke fra hverandre. Dere bør ikke beregne at dere går lengre enn distansen mellom hver av hyttene, legg heller til en hviledag eller to.

Her er det bare å velge. God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bibbia Erfarenhet av Finnskogsleden? Vandringsleder 2
frime Erfarenhet av Jälmåleden? Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.