Erfarenhet av walkie talkie TopCom

Var väl här på utsidan nån som köpte dom - tror det finns en tråd.
Några 10km skall du dock inte räkna med - du kanske närmar dig det mellan två fjälltoppar.

Du kan ju köpa Marina Vhf stationer fast du inte har licens och köra på kanalerna L1 och L2 och som bonus ha hela marina vhf bandet i radion.
L1 och L2 är licensfria, samma som två av jaktkanalerna och då kan du köra med 5W.
Fast jag jag tror knappast du hittar två vattentäta för det priset.
 
Var väl här på utsidan nån som köpte dom - tror det finns en tråd.
Några 10km skall du dock inte räkna med - du kanske närmar dig det mellan två fjälltoppar.

Du kan ju köpa Marina Vhf stationer fast du inte har licens och köra på kanalerna L1 och L2 och som bonus ha hela marina vhf bandet i radion.
L1 och L2 är licensfria, samma som två av jaktkanalerna och då kan du köra med 5W.
Fast jag jag tror knappast du hittar två vattentäta för det priset.

Jag har precis tagit VHF cert och det står inte i mitt kursmaterial eller sas på kursen jag gick att L1 och L2 inte berördes av licensen. Du råkar inte ha en källa på det?

Det står i alla fall inget i denna länken : http://www.pts.se/upload/Faktablad/SE/VHF-tillstand-2009-1.pdf

Jag fick i alla fall lära mig att den enda gången man får använda VHFEN utan cert är vid nödsituation.
 
Det finns väl på nätet men jag vet att det är så att L1 och L2 är två av jaktkanalerna.
Numera är dom sju stycken totalt.
 
Jag har då inte lyckats hitta någon information om att L1 & L2 skulle gå utanför kravet på licens. Varken på internet eller i min kurslitteratur.

VHF
155.500 MHz Privatkanal L1
155.525 MHz Privatkanal L2

Jaktkanaler
155,400 MHz Jaktkanal VHF
155.425 MHz Jaktkanal VHF
155.450 MHz Jaktkanal VHF
155.475 MHz Jaktkanal VHF
155.500 MHz Jaktkanal VHF
155.525 MHz Jaktkanal VHF

I och med att en marin vhf inte får används på annat ställe än på vattnet och att jaktkanalerna inte heller har samma frekvens som de marina L1 & L2. Jag vidhåller nog att man måste ha licens för att använda en VHF oavsett kanal. Förutom i nöd.
 
Ja allstå nu skall vi inte vara såna men du har fel..

Om du kollar på L1 och L2 så är det dom två sista jaktkanalerna och därmed befriade från handhavandekrav och därmed licens.

Det finns även en till licensbefriad , den sjunde och det är 156.000 och kallas för "Riks slasken".
Den brukar finnas i proffsradios,jaktradios och även vaktbolag har den i radion för trafik utanför deras normala licencierade arbetsområden - t.ex festivaler ute i ödeland där dom temporärt agerar.
 
Jag har då inte lyckats hitta någon information om att L1 & L2 skulle gå utanför kravet på licens. Varken på internet eller i min kurslitteratur.

VHF
155.500 MHz Privatkanal L1
155.525 MHz Privatkanal L2

Jaktkanaler
155,400 MHz Jaktkanal VHF
155.425 MHz Jaktkanal VHF
155.450 MHz Jaktkanal VHF
155.475 MHz Jaktkanal VHF
155.500 MHz Jaktkanal VHF
155.525 MHz Jaktkanal VHF

I och med att en marin vhf inte får används på annat ställe än på vattnet och att jaktkanalerna inte heller har samma frekvens som de marina L1 & L2. Jag vidhåller nog att man måste ha licens för att använda en VHF oavsett kanal. Förutom i nöd.

De två sista jaktkanalerna i din egen tabell motsvarar väl exakt L1-L2-kanalerna i frekvens?
Samma sak står väl här (§73): http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Radio/ptsfs-2012-3-undantag-tillstand.pdf

Eller har jag missuppfattat något? Jag har ingen vana vid marin VHF-radio men använder jaktradio till jakten. Enligt §73 får jag om jag vill använda de två sista jaktkanalerna även på svenskt vatten, men inte de övriga.
 
Du får använda alla 7 kanalerna i Sverige oavsett det är land eller vatten

Edit

Har nog fel - dom första 4 är avsedda som typ företagsfrekvenser för maritim användning - typ bogserings,dyk och maritima anläggningsföretag - närheten till vhf marinfrekvenserna gör att dom kan programeras in i den befintliga Vhfen.

Så extremt strikt kan det inte vara för en jägare i t.ex höga kusten terrängen ala Skuleberget når ju sådär 15 mil ut på havet....

SÅ 1,2,3,4 och 7 i skogen samt 5,6 och 7 ute på havet (jaktradiokanalplan)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
akjka Erfarenhet av Kajaktjänst? Paddling allmänt 4
Kaj Yak Erfarenhet av Palm Bora? Paddling allmänt 5
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
fredl Erfarenhet av Julas takboxlyft (för kajak)? Paddling allmänt 4
nikahl Erfarenhet av Seattle Sports GoCart cykelvagn? Paddling allmänt 0
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
Brune Erfarenhet av VHF Nexus NX 1000? Paddling allmänt 16
vid Nomados epic julerbjudande blev olustigt förvirrande, ng annan erfarenhet? Paddling allmänt 1
henrich Erfarenhet av Viking Icon? Paddling allmänt 1
lervikstosa Erfarenhet av Freeline 530 K2 Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
david_pers Erfarenhet av Clas Ohlsons Kajak ProAqua? Paddling allmänt 3
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
ma_haa Folbot Cooper erfarenhet? Paddling allmänt 4
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
mardfelt Erfarenhet av Bahiya? Paddling allmänt 4
Arneri Erfarenhet av Elio-kajaker? Paddling allmänt 8
trulsa Erfarenhet av kajak Rainbow K1 Oasis Paddling allmänt 1
A-C Erfarenhet Nordkapp HLM ? Paddling allmänt 1
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
ottoha Erfarenhet av Reval.kajak? Paddling allmänt 0
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
Lilja Erfarenhet av Svalbard ? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1
Erfarenhet av stabilisatorer Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.