Erfarenhet av VHF Nexus NX 1000?

Jag gör ett nytt försök då det är få som läser på seglingforumet oavsett årstid.

Jag fick ett mail i höstas av en kajakbekant när Biltema kommit med VHF som liknar Nexus NX 1000 fast den på Biltema är ca 200 konor billigare än Nexus NX 1000 kostar på Watski. Biltema tar 699 kronor och Watski tog 895 kronor i fjol (2009).

Jag igår var till den lokala Watskibutiken för att hämta en ny katalog. Nu säljer dom Nexus NX 1000 för smått otroliga 595 kronor, medan priset för Nexus NX 1000 i årets Watskikatalog är 995 kronor.

Så till den egentliga frågan. Är det någon som har någon erfarenhet av Nexus NX 1000 eller Biltema VHF:en? Billigare är 595 kronor går det nog inte att komma.

Min VHF kostade någonstans mellan 2000-3000 kronor om jag minns rätt. Den har visserligen 5 W uteffekt och lite fler finesser än Nexus NX 1000, även om standard AA batterier har sina fördelar när man ej har tillgång till laddning via 12 VDC eller 220 VAC.


Per
 
Biltema

Min erfarenhet av Biltemma är att man oftast får vad man betalar för. Kvaliteten är rätt så ojämn och en VHF radio av okänt märke skulla jag knappast köpa där, Men slangklämmor och rörisolering som är rätt så enkla konstruktioner(kan ju knappast gå sönder) köper jag där.
 
Den har visserligen 5 W uteffekt och lite fler finesser än Nexus NX 1000, även om standard AA batterier har sina fördelar när man ej har tillgång till laddning via 12 VDC eller 220 VAC.


Per

Hej Per.

Jag tycker det låter lite klent med 2 watt. Vad är det för mening med att köpa en billig VHF som inte orkar att sända. För att spara nån tusenlapp kanske? Verkar dumt.
De flesta vhf er som jag har tittat på ligger på 5-6 watt.
Både Cobra och Icom har batteri boxar för torrbatterier. Cobra skickar även med en sån box till en av sina modeller. Med Cobra kan man även sända på full effekt 6 w med torrbatterier vilket inte alla märken kan.

Mvh. Peter
 
Mobiltelefon

tycker jag är en bättre lösning än bärbar VHF i de flesta sammanhang. Kan utveckla detta mycket men har skrivit om det i åtminstone en äldre tråd här någonstans.

Vilket är användingsområdet? För kommunikation med personal vid broar, slussar och med andra fartyg som är inom nära synhåll tror jag Biltemas VHF funkar.

För att använda VHF i Sverige behövs väl fortfarande examen och licens?

Thure
 
Vilket är användingsområdet? För kommunikation med personal vid broar, slussar och med andra fartyg som är inom nära synhåll tror jag Biltemas VHF funkar.

För att använda VHF i Sverige behövs väl fortfarande examen och licens?

Thure

Hej!

Jag har skrivit lite om vad jag tycker att man kan använda en VHF till i min blogg. VHF kommer kanske inte till sin rätt vid en lugn kvällspaddling. Jag tänker mig snarare VHFen som hjälpmedel vid lite stökigare omständigheter eller vid större grupper då den kan användas för närkommunikation. Visst skulle man kunna använda en vanlig walkie-talke för närkommunikation men då har man inte fördelarna som man får med en VHF.

Bloggen hittar ni i min presentation här på Utsidan.

Mvh Peter
 
För kommunikation kajak till

kajak funkar VHF bra men batteritiden sätter begränsningar. Skall man ha nytta av den skall alla i gruppen ha en enhet som är på standby och är tillgänglig så att vederbörande kan svara.

Speciellt på vintern är det svårt att få kontakt med Stockholm Radio, täckningen till handhållen VHF från basstationerna är mycket sämre än med mobiltelefon i t ex Stockholms skärgård.

Jag tycker att tiden sprungit ifrån VHF i paddlingssammanhang. Jag skaffade min handhållna ICOM M5 VHF i slutet av 80-talet och använde den t ex på paddling över Ålands Hav och på många skridskoturer. Idag ligger den oanvänd i en låda.

Det är synd att push to talk inte finns i svenska mobilnät. Det + handsfreefunktion skulle vara idealiskt för paddlare och många andra friluftare. Där basstationer och nät saknas kan jaktradio, VHF, privatradio mm vara ett alternativ.

Thure
 
kajak funkar VHF bra men batteritiden sätter begränsningar.

Speciellt på vintern är det svårt att få kontakt med Stockholm Radio, täckningen till handhållen VHF från basstationerna är mycket sämre än med mobiltelefon i t ex Stockholms skärgård.

Jag tycker att tiden sprungit ifrån VHF i paddlingssammanhang. Jag skaffade min handhållna ICOM M5 VHF i slutet av 80-talet och använde den t ex på paddling över Ålands Hav och på många skridskoturer. Idag ligger den oanvänd i en låda.

Thure
Hej hej.

Från slutet av 80-talet säger du? Humm lite har ju hänt på batteri fronten på 20 år. Nu förtiden använder de allra flesta tillverkare av VHF radio Lithium-Ion batterier som räcker i ca 10-16 timmar vid förhållande 5-5-90 %. "sänd-mottag-stand by" Fördelarna är stora jämfört med 80-talets nickel-cad batterier.
Jag misstänker att din Icom som har några år på nacken inte sänder med 5-6 watt? Men visst, en handhållen VHF kan aldrig mäta sig i styrka mot en fast VHF "25 watt" som har en fast monterad antenn uppe i masttoppen så sant.

En VHF är inte beroende av basstationer på samma sätt som en mobil. En mobil är död om den inte har kontakt med en basstation, medan för en VHF räcker det med att någon annan mottagare finns inom räckvidden för din radios signaler. Det finns gott om fartyg i Östersjön. Någon med starkare sändare kan vidarebefordra ditt meddelande eller nödsamtal till Stockholm radio. Alla som hör ett nödanrop som inte får ett svar har skyldighet att vidarebefordra detta.
En annan baksida med mobil är att man måste veta numret till den man söker. Skulle man av någon anledning behöva göra sig hörd så är chansen stor att någon båt el.fartyg hör dig på kanal 16 och kan undsätta dig snabbt eller bara dra av på farten om så behövs. Tex. vid ett olyckligt haveri/kapsejsning i Furusunds leden. Ok,ok det kanske var väl dramatiskt men min poäng finns där.

Vid paddling med större grupper räcker det med om Tätman och Köman har radio. Inte för att man ska sluta hålla uppsikt runt horisonten utan för att underlätta just det och för att kunna kommunicera enkelt och bekvämt vid behov.

Jag är inte så säker på att VHF radion har spelat ut sin roll till förmån för mobil telefon.

Hälsningar
Peter
 
Vhfen medger direkontakt med enheter inom räckvidden och är inte beroende av infrastruktur.
Med en mobil i radioskugga kan du inte ens ringa till en mobil bredvid - så den ger högst säkerhet.

När det gäller uteffekten - skillnaden i räckvidd mellan 2W och 5W är ganska liten - man måste fyrdubbla effekten för att fördubbla räckvidden.
Men visst spelar det lite roll speciellt om man är i ytterområden och lite kuperat av öar.

Största skälet till räckviddskillnaden mellan en 25W fast monterad är att man dels har en effektiv antenn som kan få ut det mesta av effekten i luften och att man har bättre antennhöjd.
vhf trafik ger normalt och oftats räckvidd till horisonten så att säga - så skillnaden blir stor med att få upp antennen.

En bärbar på 5W får inte ut 5 watt genom en kort gummiantenn.
 
Självklart så är

batteritekniken lite bättre nu än på 80-talet men 5 watt nu och då är samma sak.

Man har inte byggt ut basstationerna alls på Stockholm Radio. Batterisparfunktionerna på digitala mobiltelefoner är överlägsna de analoga systemen i VHF-enheter.

Jag har också en teleskopantenn till min bärbara VHF den är ca 1,5 meter lång och ger lite bättre kontakt men mina erfarenheter av GSM-telefoner är mycket mera positiva än mina erfarenheter av VHF.

När man går upp på en 10 meter hög klippa får man ofta betydligt bättre mottagning det gäller både telefon och bärbar VHF men i kajaken sitter man ju vid havsytan.

Finns ett par äldre trådar om detta här på Utsidan där jag fick både medhåll och mothugg. Men mothuggen var från debattörer som inte provat praktiskt med bärbar VHF.

För nödsignalering i obyggden torde EBIRP och SPOT ha en pålitlighet som inte mobiler och VHF har. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48620

Thure
 
Tycker att

man kan göra en jämförelse med polisens och räddningstjänstens problem med radiokommunikation. De använder mobiltelefon parallellt trots att de har radiosystem som kostat miljarder.

Thure
 
man kan göra en jämförelse med polisens och räddningstjänstens problem med radiokommunikation. De använder mobiltelefon parallellt trots att de har radiosystem som kostat miljarder.

Thure

Hej igen.

Jag har nio år bakom mig i säkerhetsbranschen. Vi använde också både radio och mobil parallellt. Mobilen använde vi inte för att radion inte fungerade, utan för att det fanns så mycket som vi inte fick prata om över radio. Radion för polisen precis som för oss var då och är fortfarande överlägsen när man är flera som arbetar med samma insats, där snabb närkommunikation är ett absolut krav.
En av radions största fördelar är också en av dess största nackdelar, ALLA HÖR! på gott och ont.

Peter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
friluftaren Erfarenhet kring denna torrdräkt? Paddling allmänt 2
akjka Erfarenhet av Kajaktjänst? Paddling allmänt 4
Kaj Yak Erfarenhet av Palm Bora? Paddling allmänt 5
gale warning Erfarenhet av Palm Lofoten Torrdräkt? Paddling allmänt 7
fredl Erfarenhet av Julas takboxlyft (för kajak)? Paddling allmänt 4
nikahl Erfarenhet av Seattle Sports GoCart cykelvagn? Paddling allmänt 0
stefanhum Erfarenhet av walkie talkie TopCom Paddling allmänt 9
Brune Erfarenhet av Thule K-Guard? Paddling allmänt 4
JonasBergdahl Erfarenhet av Seabird Designs vingpaddlar? Paddling allmänt 10
vid Nomados epic julerbjudande blev olustigt förvirrande, ng annan erfarenhet? Paddling allmänt 1
henrich Erfarenhet av Viking Icon? Paddling allmänt 1
lervikstosa Erfarenhet av Freeline 530 K2 Paddling allmänt 0
Welsh Sea cruiser från smögen kanot, erfarenhet?? Paddling allmänt 1
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
david_pers Erfarenhet av Clas Ohlsons Kajak ProAqua? Paddling allmänt 3
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
ma_haa Folbot Cooper erfarenhet? Paddling allmänt 4
ConnyK Någon med erfarenhet av muskelskada - Kajakpaddling Paddling allmänt 6
mardfelt Erfarenhet av Bahiya? Paddling allmänt 4
Arneri Erfarenhet av Elio-kajaker? Paddling allmänt 8
trulsa Erfarenhet av kajak Rainbow K1 Oasis Paddling allmänt 1
A-C Erfarenhet Nordkapp HLM ? Paddling allmänt 1
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
ottoha Erfarenhet av Reval.kajak? Paddling allmänt 0
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
Lilja Erfarenhet av Svalbard ? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1
Erfarenhet av stabilisatorer Paddling allmänt 1
Lasse Be Kajak o VHF Paddling allmänt 37
Brune 1 års fritt medlemskap i Sjöräddningssällskapet Paddling allmänt 17
eyck 5 W eller 25 W VHF? Paddling allmänt 5
realout Bärbar VHF Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.