Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet

Söker efter ett par nya walkie-talkies på PMR-bandet (446MHz) som ska vara licensfria (det är väl iofs alla på 446MHz).

Vill gärna också att de ska vara IP57 eller bättre tålighetsklassade och samt vibrationslarm och baby-watch-funktion. Handsfree är plus men inte fullt så viktigt. Också ett plus om det funkar med någon form av vanliga laddningsbara batterier typ R3 eller R6.

Har funderat på några olika märken Cobra, Doro, Motorola, TopCom.

Några tips på märke och model på jag ska eller inte ska köpa och kanske till och med var jag ska handla?

Tack på förhand!

/Patrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hade tittat på Icom och Yaesu, dom gör bra produkter!

Mvh troswe

Jag inser nu att jag nog glömde ett krav - gärna en prislapp på max 1000 kr för ett par.

Min bild av Icom är att det är proffsgrejor och att de nog saknar babywatch-funktionen som är ett måste-krav för mig men kanske hade jag fel:
Av dessa 4 har en VOX och det borde väl funka som baby-watch men jag tror det faller på prislappen
http://vhfgroup.com/se/produkter/icom/licensfri_radio
Men det var nog bara vox med handsfree och då blir det ingen bra baby-watch.

Har yaesu verkligen PMR?
Och iså fall verkar de falla på mitt nya priskrav

/Patrik, som provat ICOM i gröna firman

Jag inser nu att jag nog glömde ett krav - gärna en prislapp på max 1000 kr föe ett par.

Har yaesu verkligen PMR?

Och iså fall verkar de falla på mitt nya priskrav

/Patrik, som provat ICOM i gröna firman

Yaesu/Vertex har radion med PMR

Priset är högt pga. att det är Proffsradion, stämmer nog bra att dom flesta/eller alla saknar baby-watch funktionen, har inte tittat på alla nya modeller vilka funktioner dom har och inte har, men kan nog säga 100% att baby-watch funktionen lär man inte se på proffsmaskinerna!

Ska hålla utskik på något lämpligt om jag finner det...

Mvh troswe

Jag köpte Top Com Twin Talker på Teknikmagasinet, billigt skit , men de fungerar faktiskt över förväntan. Jag använder de vid klättring och det har funkat bra, att jämföra med har jag riktigt dyra Motorola på jobbet.....

Pmr

Hade tittat på Icom, Yaesu och Vertex, dom gör bra produkter!

Mvh troswe

Söker efter ett par nya walkie-talkies på PMR-bandet (446MHz) som ska vara licensfria (det är väl iofs alla på 446MHz).

Vill gärna också att de ska vara IP57 eller bättre tålighetsklassade och samt vibrationslarm och baby-watch-funktion. Handsfree är plus men inte fullt så viktigt. Också ett plus om det funkar med någon form av vanliga laddningsbara batterier typ R3 eller R6.

Har funderat på några olika märken Cobra, Doro, Motorola, TopCom.

Några tips på märke och model på jag ska eller inte ska köpa och kanske till och med var jag ska handla?

Tack på förhand!

/Patrik

...Midlands G9 är verkligen bra. Lite längre antenn än många andra med bra räckvidd. Även G7 är bra. Många bra finesser på G9. Köpta på Pixmania

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips