Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet

Tror nog du hittar nån ip6X variant - många vågar inte garantera den tätheten utan skriver vattentålig i stället för att klassifiera den som vattentät.

Tror nog nån Topcom beskrivs som sådan men är det - man vill inte ta smällen som tillverkare - fast den uppfyller kraven.

Läs mellan raderna och köp
 
Har Excel enheter från claesohlsson som inte är ip certifierade men deras VOX har funkat bra som babywatch. Gissar att du inte kommer ha ditt barn mitt i vattnet? Du kan ha en annan PMR att lyssna med om du vill. När jag tappade en av våra två Excel i havet fungerade den inte längre ... Köpte då ett par Doro som är IP65 eller 67 för ca 800. Deras VOX är mycket mindre känslig och passar inte så bra som babywatch, men har använt den att lyssna med och behållit den intakta excel enheten som sändare. Båda fabrikaten har begränsad räckvidd men jag gissar också att du inte tänker gå alltför långt bort från ditt barn heller...
De har även funkat utmärkt vid klättring och andra uteaktiviteter, med eller utan headset och Vox. Har du headset i enheten hos barnet så riskerar inte barnet att väckas av skränig radio men sänder likväl själv. I kombination med roger beep har det funkat bra för oss. Har inte prövat att sänka Doro havet än... :)
Tittade på Topcom twintalker och protalker också men de föll bort av nån anledning när det kom till babywatch.
 
Jag kommer såklart inte att vara särskilt långt från barnet då det är babaywatch aktivt men de jag haft som babywatch har blivit fuktskadade - troligen i fickan på skidjackan och jag vill nu köpa nya som funkar både som babywatch och i en fuktig skidjackficka. Har två gamla Cobra som funkar bra att lyssna med som inte alls är tåliga men vill ha ett par bättre och hoppas någon kan tipsa om det.

Någon pratar om att det finns vattentåliga som inte annonseras som IP-klassade - vilka?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Men jag har fortfarande inte sett några walkietalkies som annonseras som IP57 och har babywatch. Många kan skriva vattentåliga men IP är en kravnorm som man måste verfiera att man uppfyller.

Min gissning är att tillverkarna inte lägger pengar på att verifiera och klassa produkterna om dom inte ligger i proffssegmentet (där köparna har mer resurser och tydligare krav).

Isf gäller för dig att hitta en produkt som skulle kunna uppfylla klassningen, om man orkade kolla. Enklaste sättet är nog att prata med folk som gör ungefär samma saker som du, eller åtminstone ungefär lika krävande saker, och se vilka modeller som duger.

Sen kan man ju fundera på andra sätt att minska fuktproblematiken. Inte ha den inuti jackan, eller ha den i en plastpåse, och sånt.
 
conrad.se har ett riktigt bra utbud på komradios!
ligger du runt tusenlappen så får du hyffsade prylar i budgetklassen, haka inte upp dig på räckvidden då den inte är relevant. sändarfrekvensen är normalt sett 500mW och det är terrängen som bestämmer avståndet.
 
Min gissning är att tillverkarna inte lägger pengar på att verifiera och klassa produkterna om dom inte ligger i proffssegmentet (där köparna har mer resurser och tydligare krav).

Isf gäller för dig att hitta en produkt som skulle kunna uppfylla klassningen, om man orkade kolla. Enklaste sättet är nog att prata med folk som gör ungefär samma saker som du, eller åtminstone ungefär lika krävande saker, och se vilka modeller som duger.

Sen kan man ju fundera på andra sätt att minska fuktproblematiken. Inte ha den inuti jackan, eller ha den i en plastpåse, och sånt.

Jag försöker med precis vad du föreslår - jag frågar likasinnade här efter några tips på bra grejor. Men rejält tålig (helst IP-klassad) och babywatch verkar vara en svår kombo.

/Patrik
 
Jag försöker med precis vad du föreslår - jag frågar likasinnade här efter några tips på bra grejor. Men rejält tålig (helst IP-klassad) och babywatch verkar vara en svår kombo.

/Patrik

Du skulle kanske tänkt dig för innan du skaffade barn ;-)

Jag har ett par Alan xxx som förmodligen är en Midland egentligen.
Dessa är nu ca 10 år gamla och har använts till allt, framför allt räddningshundsträning i bl a urskog och rasmiljö.
Alla de apparater vi skaffade har hållit trots omild behandling.
Modellen har ingen IP-klassning alls, men med gummiflärpar för alla öppningar och gummiknappar verkar den vara hyfsat tät.
VOX funkar hyfsat, bäst faktiskt när externa mikrofonen används. Det innebär att man kan ha själva apparaten i en tät påse och bara mikrofonkabeln utanför.
 
tago, du lär få vad du betalar för, vill du ha allt får du betala därefter.
Alternativt vara säker på att spårmetallerna är från krigets Kongo och delarna hopsatta av barnarbetare.
 
tago, du lär få vad du betalar för, vill du ha allt får du betala därefter.
Alternativt vara säker på att spårmetallerna är från krigets Kongo och delarna hopsatta av barnarbetare.

Då jag inte sett några rättvisemärkningar på elektronikprodukter så undrar jag om man kan vara säker på att en dyrare apparat nödvändigtvis är sammansatt av en välavlönad vuxen montör och med metaller brutna i gruvor i land som lever i fred.

Men jag vill inte göra politik eller spåra ut tråden. Vi har klarar denna tråden från Godwins lag ganska länge och jag hoppas fortfarande att någon kan bistå med tips på walkie-talkies som är tejält vattentåliga (IP-klassade eller av egen empiri) samt har babywatch.
För att undvika dimensionen ovan så tar jag bort mitt krav på pris på under 1000 SEK/par.

/Patrik

PS
Godwins lag förklarad
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
DS
 
en som uppfyller kraven

Har hårdgooglat ikväll och här verkar finnas en som uppfyller kraven : Doro wt91x pro men den har fått dåliga recensioner på pixmania (och tur jag inte hade estetiska krav för den var inte toppensnygg :)

http://www.kontorsvaruhuset.com/product.aspx?product_id=20090105162424HE6KE7HOCC3UDS1BYA


http://www.pixmania.se/se/se/255569...aR3cAoddXoAJA#srcid=10548&key=0&CodePromo=oui


TopCom 9100 är "bara" IPx2 enligt Conrad dvs inte tät nog för mina krav:
http://www.conrad.se/TOPCOM-PMR-RES...nrad-swe&pi=930309&ci=SHOP_AREA_14762_0715021

Någon som använt Doron?

/Patrik
 
Köp Dorona - bra märke och så.

Nu går dom ju inte några 10km förutom mellan två fjälltoppar 4128m. ö.havet en gång var 20 år när solen står i zenit och en hare skuttar förbi - ja typ.
0,5 till 5km beroende på terräng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.