Tips på sociala tidsfördriv

Annat än att plocka med den klassiska kortleken- har ni några tips om sociala lekar, tidsfördriv, pyssel att sysselsätta sig själv och andra med när man är ute i naturen? Berätta gärna!
 
Namnleken: första personen säger ett namn, den andra ska säga ett nytt namn som börjar på sista bokstaven i första namnet. Kan begränsas med svenska namn, kvinnonamn etc.. Funkar även på städer, länder etc etc
 
Har alltid med mig lätta korsord och någon bok när jag är på färd, korsorden klipper jag ut ifrån tidningar och förvarar i en plastfolder.
 
Tändstickstricks av typen "skapa två kvadrater genom att flytta två tändstickor". Pocketvarianten av frågespel som Trivial Pursuit eller Geni.

Ta med en bra sax och ha frisersalong utanför tältet.

Flugbindning.
 
20000 frågor!

Det ska naturligtvis vara lekar som inte väger något ;)

"20 frågor" eller "Snottra" är ju en klassiker. Jag tänker på en objekt (eller ett verb i Snottra-varianten) och de andra gissar med hjälp av ja- och nej-frågor vad jag tänker på.

En variant för avancerade deltagare är "20000 frågor". Man ökar helt enkelt upplösningen ordentligt och låter deltagarna klura ut såna saker som "Hucklet som som mamman i Lilla Huset på Prärien har i vinjetten". Utomordentligt bra om man har gott om tid.

Viktigt är att det bara är ja- och nej-frågor. Allt annat besvaras med ett "den frågan kan jag inte svara på". Det gäller även relativa frågor utan referensobjekt som "Är den stor?" (jämfört med vad? Frågan ska naturligtvis lyda "Är volymen större än min ryggsäck?", "ryms den i min hand?" etc).

Bokstavsleken
En deltagare nämner ett namn inom en viss kategori (tex Cat Rapes Dog om kategorin är populärmusikorkestrar) och nästa deltagare skall nämna ett namn som börjar på sista bokstaven i föregående namn (i exemplet förslagsvis Gorillaz eftersom det börjar på G och slutar på ett klurigt Z). Kan man inte klämma fram nåt åker man ut, och varje namn får bara nämnas en gång.
 
Senast ändrad:
Fjäderlätta lekar

Ja den avancerade versionen av 20 frågor är en klassiker :)
Själv har jag plågat medvandrare med utmaningar i stil med "Jag tänker på ett delmål" (Svaret skulle givetvis vara Manhattan, som i "First we take Manhattan, then we take Berlin") :)


En annan lek är associationsutmaningar.

Utmaningen består i att ta sig mellan två ord, eller uttryck i ett visst antal associationssteg.
Exempelvis: "Från min sovsäck till gamla nordsjön i fem steg"

(Också uppenbart. Sovsäcken->dun->fjäder->fjäderlätt->Nordesjö->Gamla Nordsjön)

Den leken blir naturligtvis aldrig en tävling, utan mer ett sätt att se hur andra associerar.
 
Alltså... eh, Martin... var får du dina exempel ifrån...?

Min hjärna har ersatt utrymme och mekanismer för lagring av siffror, människor, viktiga datum och annat som vanliga människor kommer ihåg, med en sjuklig överkapacitet för lagring av populärkulturinformation.

Så jag passar på när jag har möjlighet att släppa ut lite. :)
 
Min hjärna har ersatt utrymme och mekanismer för lagring av siffror, människor, viktiga datum och annat som vanliga människor kommer ihåg, med en sjuklig överkapacitet för lagring av populärkulturinformation.

Så jag passar på när jag har möjlighet att släppa ut lite. :)

Aha... så du fungerar med andra ord helt tvärt emot en av våra mer kända tungpackare. (Han släpar med sig allt utom atlantångare, lokomotiv och rymdraketer)

"Jag kommer ihåg allt jag ser och hör. Det gör jag för att jag inte ser och hör allt strunt, som ni"
 
Martin Fjäderlätt;360981 sa:
Min hjärna har ersatt utrymme och mekanismer för lagring av siffror, människor, viktiga datum och annat som vanliga människor kommer ihåg, med en sjuklig överkapacitet för lagring av populärkulturinformation.

Synd det där med siffrorna, jag hade annars gärna velat veta vad ett par älghårskalsingar väger.

PS
Ganska begränsad mottagarskara för det skämtet, tror jag.

PPS
Skämt och skämt men... ja... kan Arne Hägerfors så kan väl jag...
 
Öh just det, ämnet var det ja.

Miniyatzy brukar jag få stryk i. Några pyttetärningar och uppkopierade formulär i en filmburk plus en pennstump så är kvällen räddad. Mitt väger in på 19 g, men det kan nog trimmas lite. Kombineras helst med knöligt liggunderlag för bästa konfliktpotential. Ridgerest äger här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.