Tips på bra vandringsstav

Jag funderar på att börja ha en vandringsstav med i packningen på mina fjällturer. Jag har tittat runt lite i webbutiker, men skulle behöva lite tips. Mina krav:

- Teleskopisk stav som ihopskjuten blir kort nog att ha på sidan av ryggsäcken
- Stark nog att luta sig på vid trixiga vad (viktigaste egenskapen)
- Gärna en skruv med stativgänga i toppen, för att få ett enbensstativ på köpet
- Enkelt, pålitligt system för att ändra skjuta ihop/ dra ut staven.

Sen får den såklart gärna vara både lätt och billig, men det är underordnat de andra kraven. Någon med erfarenhet av en sådan stav?
 
Black Diamond Trial Ergo Cork motsvarar dina krav förutom stativgängan. Inte de lättaste stavarna, men styrka och stabilitet hänger ju som sagt ihop med vikten;). Skönt egonomiskt grepp i kork gör staven behaglig även i kallt och blött väder.
Jag har även ett par BD Distance FL som är lättare, men inte alls lika robusta.
 
Jag funderar på att börja ha en vandringsstav med i packningen på mina fjällturer. Jag har tittat runt lite i webbutiker, men skulle behöva lite tips. Mina krav:

- Teleskopisk stav som ihopskjuten blir kort nog att ha på sidan av ryggsäcken
- Stark nog att luta sig på vid trixiga vad (viktigaste egenskapen)
- Gärna en skruv med stativgänga i toppen, för att få ett enbensstativ på köpet
- Enkelt, pålitligt system för att ändra skjuta ihop/ dra ut staven.

Sen får den såklart gärna vara både lätt och billig, men det är underordnat de andra kraven. Någon med erfarenhet av en sådan stav?

Jag köpte den tynnre föregångaren till denna, och har använt den under ett antal Sarekvandringar och lutat mig hårt mot den under vadningar. Den är inte teleskopisk men delbar och handledshöjden justeras medelst en prussikknop. Jag noterar att den är tjockare nu och att det finns en stativgänga i änden.

http://www.luxurylite.com/ssindex.html

Uppfyller alltså inte teleskopighets-kravet, men allt annat.

/Mats
 
Stativ

Jag köpte en Manfrotto 676B Digi. Googla på namnet! Jag fick tipset i Sydafrika, för den kan nämligen användas som batong när/om det blir nödvändigt. Helt perkekt enl dina önskemål!

Claes
 
Black Diamond Trial Ergo Cork motsvarar dina krav förutom stativgängan. Inte de lättaste stavarna, men styrka och stabilitet hänger ju som sagt ihop med vikten;). Skönt egonomiskt grepp i kork gör staven behaglig även i kallt och blött väder.
Jag har även ett par BD Distance FL som är lättare, men inte alls lika robusta.

Vikten är som sagt en underordnad fråga. Vet du om det finns någon svensk återförsäljare? Har googlat men inte hittat någon för just den modellen.
 
Jag köpte den tynnre föregångaren till denna, och har använt den under ett antal Sarekvandringar och lutat mig hårt mot den under vadningar. Den är inte teleskopisk men delbar och handledshöjden justeras medelst en prussikknop. Jag noterar att den är tjockare nu och att det finns en stativgänga i änden.

http://www.luxurylite.com/ssindex.html

Uppfyller alltså inte teleskopighets-kravet, men allt annat.

/Mats


Den ser ju strålande ut, men bäst vore ju om den fanns till salu i Sverige. Är lite tveksam till att handla utanför EU, med tanke på garantier och fraktkostnader vid ev. strul.
 
Jag köpte en Manfrotto 676B Digi. Googla på namnet! Jag fick tipset i Sydafrika, för den kan nämligen användas som batong när/om det blir nödvändigt. Helt perkekt enl dina önskemål!

Claes

Lockande prisnivå, men kan man verkligen lita på den vid vadning? Specifikationen säger ju maxbelastning 4,5 kg. Jag väger ju lite mer än så... Har du (eller nån du vet) testat den som vadarstav?
 
Tycker den känns mer stabil än vandringsstavar iaf. Bor du i sthlmstrakten, får du gärna låna och klämma lite på den!
 
Vikten är som sagt en underordnad fråga. Vet du om det finns någon svensk återförsäljare? Har googlat men inte hittat någon för just den modellen.

Jag köpte mina stavar i USA, vet att jag sett dem även i Sverige men hittar ingen återförsäljare just nu på nätet. Tror dock att frågar man en BD återförsäljare kanske de kan ta hem? I grunden tror jag att det är samma stavar som BD Trail back och BD Trail shock (som finns i Sverige) med undantag för olika hantagskonstruktioner.
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/trekking-poles.
 

avslutad210712

Gäst
Exped Alpine 125/140

Har ingen kameragänga men i övrigt en kanonstav.
 
Tack till alla som svarat i tråden. Nu har jag lite att luska i... Att utbudet av en så pass enkel sak som en vandringsstav ska vara så enormt stort? Det måste ju finnas många hundra modeller, som alla i princip bygger på samma koncept. Det verkar i princip finnas två material - aluminium och kolfiber. Vilket av dem är (generellt sett) starkast egentligen? Nån som har koll på respektive för- och nackdelar med materialen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.