Eniro har bästa vandringskartan!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topowebbkartan

Vill man skriva ut bra kartor rekommenderas att gå till Lantmäteriets hemsida direkt.
http://kso2.lantmateriet.se/#
Lantmäteriets topografiska webbkarta (topowebbkartan) som du länkar till är utmärkt för navigering i terrängen. Den bygger nog på samma databas som Eniros och Hittas kartor men jag tycker att många detaljer framträder bättre på Lantmäteriets karta, det kan handla om nyanser vad gäller myrarnas fuktighet eller på vilken zoomnivå som kraftledningar och höjdkurvor visas, förutom att färgskalan är bättre än Eniros. Som jag uppfattar det köper Eniro kartinformationen från Metria, som i sin tur hämtar den från Lantmäteriet, och Eniros kartor verkar bygga på Metria Tätort Plus fast med andra färger. I fjällen kan det dock saknas vissa leder på topowebbkartan och Eniro som däremot finns med på Fjällkartan.

Det är synd att man inte kan skriva ut Terrängkartan eller Fjällkartan direkt från webbgränssnittet, men jag antar att det är för att de har avtal med Norstedts om att sälja dem.
Du kan skriva ut Terrängkartan och Fjällkartan på http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/kronoberg/underlag/. Markera enbart LM Allmäna kartor (WMS) och Terrängkartan eller Fjällkartan, kan ta en stund innan kartbilden laddas. Men de kartorna verkar bygga på rasterdata istället för vektordata, så de är bara skarpa/läsbara i vissa zoomnivåer till skillnad från Eniro/Hitta och topowebbkartan.

Den här tråden är gammal och utbudet och kvaliten på wwwkartorna har ändrats en hel del under den här tiden.Thure
Upptäckte först nu hur gammal tråden faktiskt är!

Bump!

Jag brukar använda mig av hitta.se: s kartor när jag är ute i skogen och knatar om täckning finnes och det inte är alltför blodigt allvar.

På en karta över området i inre Ångermanland där mina föräldrar bor fanns det flera stigar utsatta. Vad jag märkt så finns dessa stigar kvar ibland - men ibland är de i princip försvunna. Man kan se spår i terrängen efter att det en gång funnits en stig där - men jag skulle gissa att det handlar om typ 40 år gamla uppgifter. Så ibland är stigen i princip upplöst.

Frågan är : varifrån hämtar Hitta.se sina uppgifter? Uppenbarligen bygger de i vissa fall på många decennium gamla uppgifter.

Har noterat precis samma sak i stockholmsområdet kring Ågesta/Haninge på Friluftskartan till garmin (som ska vara baserad på gröna kartan). "Det kan ha varit en stig här... på 80-talet?" är känslan som infunnits dessa gånger.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips