Engångsduschsvamp eller flergångsduschsvamp?

Jag brukar när jag är ute och seglar använda duschsvamp engångsmodell typ babytvätt, för att göra av med så lite färskvatten som möjligt.

Jag var på Clas Ohlson och såg denna liggande framme i en korg

341622_X_2007-06-29_095814_527.jpg

Jag antar att den är tänkt att användas fler än 1 gång. 12 SEK för en dusch blir dyrt i längden och man orsakar även rätt mycket avfall.

Svampen är i och för sig onödigt stor och det går säkert att klippa sönder den i mindre bitar eller använda en ”kökssvamp” med vit sida som duschsvamp.

Jag har visserligen inte bacillskräck, men undrar om en duschsvamp som används var och varannan dag i 7 veckor blir en bacill/bakteriehärd och ska undvikas?

Så vad är bäst, engångsmodell eller flergångsmodell?

Per

Så länge svampen får torka ordentligt mellan varje användningstillfälle så ska det inte vara nåt stort problem. I värsta fall kan man ju alltid koka den nån gång i veckan.

Folk har ju normalt samma disktrasa i flera veckor.

Men just en sån där svamp tror jag är lite opraktisk, det finns vettigare typer av trasa man kan köra med.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips