Enafors - Grövelsjön

Är det någon som har gått sträckan Enafors - Gövelsjön och som kan tala om hur många dagar han/hon behövt för det. Vi har tio effektiva vandringsdagar. Efter en titt på kartan uppskattar jag sträckan till ca 16 mil? Men mycket spelar in; terrängtyp, stigningar, stenskravel och väder.

Inga problem

ulfbo; sa:
Är det någon som har gått sträckan Enafors - Gövelsjön och som kan tala om hur många dagar han/hon behövt för det. Vi har tio effektiva vandringsdagar. Efter en titt på kartan uppskattar jag sträckan till ca 16 mil? Men mycket spelar in; terrängtyp, stigningar, stenskravel och väder.

Jag har gått från andra hållet. Enkelt att gå förutom första sträckan genom Töfsingdalen/Rogen, där det är ganska stenigt.

Jag använde 7 vanliga vandringsdagar för att ta mig till västra änden av Sylsjön. Sen slog jag av på tempot och stannade lite här och där för att fiska. Hade jag istället gått från Fältjägaren mot Helags och bara knallat på så hade jag kunnat nå Enafors utan problem inom 10 dagar från start.

//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ska ni gå från Enafors eller från Storulvån?

Hur tänkte ni gå mellan Helags och Grövelsjön? (Det är såklart flera dagsetapper, jag är mest intresserad av sträckan Ramundberget-Tänndalen, och söderut.)

Som Johan Rundberg redan sagt så borde det inte vara några problem på tio dagar. På tre dagar kommer man från Storulvån till Ramundberget och då borde man enligt Johans matematik kunna ta resten på under sju dagar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips