En skofråga...behöver man vada över vatten mellan...

Jag lånar tråden lite. Ska själv gå där om två veckor. Kommer att gå i vandringskängor (Meindl) - d v s relativt höga. Klarar jag vaden med dessa eller bör jag ta med mig sandaler/joggingskor till vaden?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag lånar tråden lite. Ska själv gå där om två veckor. Kommer att gå i vandringskängor (Meindl) - d v s relativt höga. Klarar jag vaden med dessa eller bör jag ta med mig sandaler/joggingskor till vaden?

Undrar samma sak jag!! Någon?

Vandrar ni med kängor som ni inte kan tillåta att bli blöta inuti bör ni alltid ta med något att vada med. Fjälljokkar, hur tama de än normalt är, kan alltid börja föra mycket vatten. Ett kängskaft, oavsett hur högt det är, garanterar dig därför aldrig att ta dig torrskodd genom en fjällvandring.

Vill bara flagga för att det finns en lösning som inte inbegriper två par skor och det är att använda multisportskor som man tillåter att bli heltigenom våta. Vätan absorberas inte i skon och fötterna (i alla fall mina) mår bra av att då och då bli lite blöta.

Senast ändrad:

Det räcker gott och väl för de bäckar du passerar mellan Abisko och Nikkaluokta.

Den jåkk strax norr om Alesjaure som nämnts här har ingen potential att bli djupare, möjligen bredare, vid hög vattenföring eftersom det är rätt flackt på sidorna om jag minns rätt.

Men sen är det väl alltid skönt att ha med sig ett par lätta lägerskor att byta till om kvällen. Och här är smaken också som baken. Foppatofflor är lätta och okänsliga för vatten. Andra föredrar gymnastikskor, som dock blir blöta om det regnar eller om man kliver i en vattenpöl.

Vandrade där för 2v sedan. De jobbigaste vaden var strax före alesjaure-stugorna samt vid tjektja. Men det går bra med vilka skor som helst skulle jag tro. )
Jag kan bara hålla med "capan". Jag gick Abisko till Nikkaluokta för en vecka sedan och det är de två ställena ovan som är enda ställena där man får krånga lite för att gå över mer torrskodd och välja väg med mer omsorg för att komma över torrskodd. Visst är det ett par ställen till där man får ta några kliv på stenar över jokkarna så har man bara lite balanssinne så kommer man över torrskodd. Det lär knappast bli mer smälltvatten nu men går man tidigare på säsongen så lär man få vada lite på sina ställen.

Flickvännen gick med skorna i förgrunden och jag hade visserligen kängorna i bakgrunden och vi båda kunde balansera oss torrskodda över alla jokkar längs leden:
http://www.flickr.com/photos/philip_johnsson/3752658306/in/set-72157621808117430/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips