En paddelfråga!

Hej svejs!

Jag har för tillfället en paddel från aquabound som jag är grymt nöjd med, och har i säkerhetssyfte beställt en paddel till med lite smalare blad då min ordinarie paddel har ett lite bredare blad för god kontakt med vattnet.

När jag paddlar gillar jag att ha rätt skarp vinkel på bladet och har väl lagt märket till att handlederna efter längre turer varit rätt så möra, Absolut ingen fara, utan bara lite "trötta", Har förvisso provat olika vinklar men gillar bäst upp mot 45 grader.

Min fråga är, nu när min nya paddel kommer, ska jag ha en helt annan inställning för att slippa värkande handleder, eller räcker det kanske med att det bara är mindre blad?

Jag har tänkt att byta lite då och då, med tanke på vindfång och ork.

Paddeln jag har beställt är i rålängd, och ska limmas! Därav frågan..

Tacksam för den gedigna kunskapen som kan leda till ett vettigt svar :)

God tur!
 
Har den nya paddeln smalare blad eller bara mindre blad av samma typ?
Är bägge avsedda för låg- eller hög paddelföring?
Din vinkel på 45° är inte stor om det är en paddel avsedd för hög paddelföring men kanske i övre delen om en är avsedd för låg paddelföring.
En paddel avsedd för hög paddelföring blir ofta fel om du paddlar lågt med den. Du måste se till att hela bladet kommer i vattnet innan du lägger kraft annars vrids den i händerna och du får hålla hårt i skaftet...
Låg paddelföring = lite längre skaft än hög och mindre vinkel mellan bladen.
 
Har den nya paddeln smalare blad eller bara mindre blad av samma typ?
Är bägge avsedda för låg- eller hög paddelföring?
Din vinkel på 45° är inte stor om det är en paddel avsedd för hög paddelföring men kanske i övre delen om en är avsedd för låg paddelföring.
En paddel avsedd för hög paddelföring blir ofta fel om du paddlar lågt med den. Du måste se till att hela bladet kommer i vattnet innan du lägger kraft annars vrids den i händerna och du får hålla hårt i skaftet...
Låg paddelföring = lite längre skaft än hög och mindre vinkel mellan bladen.

Den nya paddeln har ett smalare mindre blad för låg paddelföring, längden bestämmer jag själv, men gillar lite längre blad eftersom jag själv är lite längre och tycker det är effektivast! Så rent krast så kan man säga att det blir en låg och en hög paddel, iallafall så var min tanke!

Jag skulle tippa på att jag har medelgod paddelteknik, och med ont i handlederna så menar jag inte ONT i handleder utan mer lite mör, alltså efter en hel dags användning av det stora bladet,

Därav min förundran om det underlättar att byta paddel efter ett tag, eller om det är helt meninglöst, eller rent av dumt med tanke på att man byter teknik med en annan paddel?
 
Jag har mellanstora blad och min paddelstil varierar. I lågt tempo har jag låg paddel medan när farten sätts upp blir paddelföringen högre. I sommar har jag paddlat väldigt ofta och länge och har därmed för första gången känt av lite smärta i höger handled.

Det har gjort att jag alltmer varierar vinkeln på bladet. I helgen då det i princip var vindstilla hade jag ingen vinkel alls. I kraftiga vindar gissar jag att jag som mest har 35 grader, aldrig mer nu för tiden. Det vanligaste är nog mellan 15-20 grader, vilket jag personligen tycker sliter mindre.

Bäst att tillägga att det inte är någon vetenskaplig studie bakom detta utan endast en personlig uppfattning.
 
Har inte paddeln någon delning? Annars är en steglös längd- och vinkeljustering som t ex Kanuk H bra. Finns rätt många paddlar som har den typen av delning idag.
 
Jag skulle tippa på att jag har medelgod paddelteknik, och med ont i handlederna så menar jag inte ONT i handleder utan mer lite mör, alltså efter en hel dags användning av det stora bladet,

Därav min förundran om det underlättar att byta paddel efter ett tag, eller om det är helt meninglöst, eller rent av dumt med tanke på att man byter teknik med en annan paddel?

Här har du en lång tråd om ont i handlederna http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74523.

Mvh, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Allmän paddelfråga? Paddling allmänt 9
Freija Paddelfråga Paddling allmänt 6
JohanBj Paddelfråga Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.