En liten guide hur man hårdlöder aluminium

Tack tango. Jag lutade mig helt ovetenskapligt mot den byggtekniska (och tydligen också båttekniska) praktiken, som alltså stämmer bättre med hur metallerna beter sig med saltvatten som elektrolyt, än med rankningen av deras normalpotentialer.
Det är "saltvattentabellen" jag har i bakhuvudet när jag ritar diverse husdetaljer.

Då var det utrett och man har lärt sig något nytt (eller snarare fått dammat av den bortglömda grundskolekemin).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helt rätt så är ju zink mindre ädelt än alu och används just som i offeranoder på t ex utombordare. Just därför kan ju själva zinket (som ju är köpt som just zinkANOD i inlägg #1) förbrukas och då försvinner ju själva lödfogen och det vore ju dumt.
Men sen är väl normalt bruksaluminium redan oxiderat på ytan och täcks av alouoxid och därmed sker ingen galvanisk elektronvandring, eller?
Jo, normalt har alu ett ytskickat av alu-oxid men vet inte hur det påverkas av värmen vid lödning, läs under rubriken korrosion på:

Som sagt, något mer matrialkunnig som vet om zinken hamnar på aluoxid eller på ren alu när man löder ihopa det?
För fritt alu bildar ju alu-oxid som skyddar enl wikipedia.

/Patrik
Jag gissar på att zinken hamnar på ren alu. Inte pågrund av värmen, men däremot skrapar jag på aluminiumet i lödningen samtidigt som alut inte har någon kontakt med syre. Det är då zinken väter och blir ett med aluminiumet. Jag gissar på att jag skrapar bort oxiden som annars alltid finns där när aluminiumet har kontakt med syret.
Om jag inte skrapar i lödningen så lägger sig fogen bara löst ovanpå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips