Emergency beacon

Omregistrering för användning i annat land?

Det där med registreringen är oklart för mig också. Om jag går en haute route i italienska alper - ska jag då regisrera min PLBItalien? Eler om jag är ute och knallar i Kanada? Om ej omregistrering krävs vid kortare vistelse, vad gäller då vid längre? Ett års vistelse i Australien?

Notera också att man inte får använda en PLB land i Storbrittanien (kan lätt googlas fram). Vet inte vilka fler länder detta kan gälla.

I USA kan man registrera och registrera om via nätet. I de flesta övriga länder måste man skicka papper.

Det är ju uppenbarligen så att använder man sin PLB först i Sverige och sedan i Oregon så bör kontaktuppgifterna ändras

Det där med registreringen är oklart för mig också. Om jag går en haute route i italienska alper - ska jag då regisrera min PLBItalien? Eler om jag är ute och knallar i Kanada? Om ej omregistrering krävs vid kortare vistelse, vad gäller då vid längre? Ett års vistelse i Australien?

Notera också att man inte får använda en PLB land i Storbrittanien (kan lätt googlas fram). Vet inte vilka fler länder detta kan gälla.

I USA kan man registrera och registrera om via nätet. I de flesta övriga länder måste man skicka papper.

Det är ju uppenbarligen så att använder man sin PLB först i Sverige och sedan i Oregon så bör kontaktuppgifterna ändras

suck

Nää det är uppenbarligen inte så. PLBn registreras i Sverige och bara där.

http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon

All info verkar inte stämma men det borde ge en hint.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Varför skaffar du inte en vanlig Sat-telefon? Då är du inte låst vid två lägen (inget har hänt eller fullt pådrag). Den kostar kanske mer än en XS-3 men du får ju en helt annan funktion.
Du kanske behöver en separat GPS, men det finns säkert sat-telefoner med inbyggd GPS.
Visst kan ju en PLB vara bra som allra sista åtgärd, men innan det så löser ju sat-telefonen det mesta.

En Iridium-telefon kostar ju en del, med hårdvara, abonnemang osv, men ändå.
Sök på Motorola 9505A

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.