Elektrolyter

När jag var på en fjällvandring en gång i Laponia och jag blev väldigt dålig i magen. Jag fick rännskita hela tiden. Så jag fick stanna och vila på en stuga som jag inte hade planerat. Hade planerat går längre. Så på den stugan träffade jag en snubbe som förklarade för mig att de här glaciärvattnen har inget salt och mineraler i sig och är för rent. Så lyckligtvis så hade han brustabletter med sig. Minns inte exakt vad det var. De här brus tabletterna hjälpte mig väldigt bra. Men man behövde mer elektrolyter i sig och att glaciärvattnet var för rent. Vilket medel är bäst för sånt? Imodium, Multivitamin brus eller salta maten mer?
Jo, jag har läst om det här innan och förstår inte exakt det jag ville ha reda på.
 
Senast ändrad:
Du borde kunna köpa Resorb (I pulverform, nu börjar det finnas färdigblandat också) eller någon annan vätskeersättning.
 
Oral rehydreringslösning (vätskeersättning) är det du söker. Tex Resorb, GEM-lösning (apotek) eller den värsta av alla Oralyt. Finns många varianter och producenter. Resorb är trolig en av de mest tillgängliga och med bäst smak i Skandinavien. Men det finns många varianter och producenter, speciellt utomlands. Finns en WHO standard (ORS Oral Rehydration Salts) som är bra om den uppfyller, speciellt utomlands där det finns mkt att välja på som man inte är känt med.
Det speciella med rehydreringslösning är att den har en sammansättning som gör det lättare för kroppen att ta upp vätskan, samt ersätter en del elektrolyter. Men har man diare i många dagar, säg mer än tre kan det bli behov för intravenös vätskebehandling och korrigering av serum elektrolyter (Na, K, Mg och Fosfat), något som är mycket vanligt hos patienter som är inlagt på sjukhus (inte bara diaretillstånd).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy
 
Senast ändrad:
Är det inte mestadels vanligt socker och lite koksalt i många vätskeersättningspreparat, då blandar du det billigare hemma i skafferiet.
Blir man verkligen så urlakad på mineraler på en vecka i fjällen?
Vad säger läkarna här?
 
Jo socker är första ingrediensen i Resorb. De jag länkade till innehåller mindre eller inget skräp och billigast är som sagt att göra själv.

Man kan göra av med en tesked salt i timmen om man jobbar hårt. Äter man inga eller få kolhydrater gör man av med ännu mer. Nej det är inte farligt med mycket salt om man har fungerande njurar och dricker när man är törstig.

Det jag redogjorde för ovan är vad jag gör varje dag. Inte speciellt för fjälltur.
 
Glöm all reklam ock gubben! Äter du mat så får du in allt salt du behöver om du inte spolar genom dig 7-9 liter vatten per dag. Aldrig behövt det på typ 6.500 möh. Man skiter inte av det heller utan krampar, blir slö osv.
Däremot om man skiter av någon annan anledning behöver man kompensera med salter man förlorar.
Du, kanske missförstod gurun?
 
Senast ändrad:
Glöm all reklam ock gubben! Äter du mat så får du in allt salt du behöver om du inte spolar genom dig 7-9 liter vatten per dag. Aldrig behövt det på typ 6.500 möh. Man skiter inte av det heller utan krampar, blir slö osv.
Däremot om man skiter av någon annan anledning behöver man kompensera med salter man förlorar.
Du, kanske missförstod gurun?

Grov och felaktig generallisering, din kropp är inte facit för gemene man, utökat saltintag och extra mineraler kan absolut vara befogat vid förhöjd ansträngning
 
1) Jag upplever höjt behov av salt vid hög fysisk aktivitet. Erfarenheter säger att jag behöver "salt" för att slippa kramp och att kissa ut dryck. För mig går gränsen ungefär vid 3 timmars hårt arbete. Vågar generalisera till att "alla" som ägnar sig åt långa och hårda påfrestningar behöver extra salt/elektrolyt.
2) Seltin är ett bra salt/elektrolyt. Billigt och vettig sammansättning. Typ Resorb , men utan försurande medel. Dock smakar vanligt bordssalt (NaCl) bättre. Jag växlar mellan Seltin och bordssalt.
 
Var med om ungefär samma sak under en sarekvandring och fick då också en mindre hjärtsnörp, inte så kul. Tror jag hade svettats för mycket och saltat maten för lite. Läst flera liknande historier på det här forumet. Utmattning i kombination med hyponatremi (brist på natrium) är troligen det som händer, muskerna kan inte fungera korrekt då.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.