Dykning i Hurghada Egypten ?

Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter angående dykning i Hurghada? Finns det skandinaviska dykguider på plats och har de eventuellt någon websida? Vi är en 10-personers grupp från Finland som kommer att åka dit i månadsskiftet mars-april. Även tips om andra intressanta aktiviteter mottages med tacksamhet.

Tack på förhand, Jens Nurmi Finland

Fint för två år sedan

Hej hopp,
Jag var i Hurghada i december för två år sedan och bodde på Magawish hotel strax utanför stan. De hade eget dykcenter som jag dök med. Funkade bra och kändes seriöst. Fina båtar, ambitiösa dykguider. Man är tvungen att göra checkdive (men det var fint också), och de hade noggranna genomgångar före varje dyk.
Korallerna var till stor del levande, men det var ju före senaste elninjosen så jag vet inte hur det ser ut nu.

Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
hurghada

Vi var i Hurghada år 2000 i januari. Toppendykning!
Vi anlitade Easy Divers, ingen skandinavisk personal, men det gick bra att kommunicera även med dålig engelska. Trevliga människor och OK båtar. Vill man stanna i stan någon dag kan man dyka från stranden på deras "House Reef", själva platsen är inte mycket att se, men det finns mycket fiskar. lejonfisk, krokodilfisk, barracudas(små)..osv.
Lycka till!

Hurghada

Hej
Vi var till Hurghada på höstlovet 2000. I familjen är vi två dykare. Vi bodde på Shedwan och dök med Eurodivers som höll till på Grand en bra bit därifrån.
Det fanns då en svensk dykledare där. Vi kan rekommendera Eurodivers. Betänk att det är dyrt att dyka där och att de inte tar betalt med kort. Dom vill helst ha dollar.
Dom bjöd på bra dykning och ledarna vi hade var bra.
Det är dessutom så att med ett så stort dykcenter bör dom vara seriösa. En liten dykfirma kanske inte mäktar med ansvaret utifall det skiter sig med något.
Lycka till och dyk försiktigt.

Dykning i Hurugada

Jag var i Hurugada förra året med min dåvarande tjej. Vi åkte med ett dyksällskap (http://www.atlantis.se/)som var ca 20 pers. Det var första gången som jag dykt utomlands (gjort ca 70-80 dyk i Svearike, nästan bara på västkusten. Jag tyckte att dykningen var turbo-bra. Vi såg rockor, sköldpadda, muränor. Höjpunkten utöver själva dykningen, var när vi (ca 10 i gruppen) vid ett tillfälle stannade båten vi var ute med och simmade med 25 st (det är sant) delfiner, heaven..... Jag kan starkt rekomendera Hurugada som dykresemål. Om man inte dyker är "staden/byn" trist.
vh Daniel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips