Durlings led

Är det rimligt att gå Durlings led med en sexåring, eller skulle ni avråda från detta?
Jag tänker mig två dagar från Singi med övernattning vid de två små sjöarna.
 
Jag är själv en van fjällvandrare och har gått många mil i Kirunafjällen, dock inte just denna led. Vill du berätta varför du tycker att det är olämpligt. Själv tycker jag att vad och exponerade, alltför branta, områden är olämpliga för barn. Är det den typen av utmaningar efter leden? Vid dåligt väder avbryter vi såklart.
 
Jag har varit i Durlings led. Det är mycket blockterräng och stora stenblock och man får hoppa ibland. Vinglar man kan man ramla baklänges och slå i skallen. Så man måste ha tungan på sin spets. Sen om man kommer till snöfält, så ska man vara mycket försiktig där med så man inte trampar igenom.
 
Jag är själv en van fjällvandrare och har gått många mil i Kirunafjällen, dock inte just denna led. Vill du berätta varför du tycker att det är olämpligt. Själv tycker jag att vad och exponerade, alltför branta, områden är olämpliga för barn. Är det den typen av utmaningar efter leden? Vid dåligt väder avbryter vi såklart.
Det är långt, det är stenigt, det är mer än 1000 höjdmeter. Biten innan man kommer upp på västra leden upplevde jag som brant med stora stenblock. När vi gick var det snö som bar att gå på i dalen så om det finns vad vet jag inte.
 
En bra regel tycker jag är "1.2-regeln" dvs att man beräknar 1.2 gånger barnets ålder per dag, i km. Singivagge till toppen blir drygt 7 km, och sen ska man ner igen. Dessutom är det krävande terräng och många höjdmeter. Jag tycker definitivt man ska vänta några år med ett sånt äventyr.
 
kul ide tycker jag!
men svårt för folk som inte känner dig eller sexåringen. jag känner några sexåringar som det nog skulle fungera för, och några andra sexåringar jag inte skulle känna mig sugen på att gå med. och mest beror det kanske på dig, hur mycket du själv kan bära(allt skulle vara bra) och hur socialt kompetent du är med en sexåring. om en vuxen kan vara med i barnets värld och inte hålla på att överföra massa vuxengrejer på barnet utan peppa och skapa så bra förutsättningar det går, så då skulle det ju kunna gå fint! sen måste ju den vuxna såklart ha full koll på "vuxen"fjällgrejer, ha koll på väder och vägval och kunna vända i tid och ha koll på prylar och käk och sånt.

min bästa barnkompis är sju år och jag skulle gärna gå med han! då skulle jag ha lätt att vända om vädret tjorva, eller peppen inte går att hålla upp, eller göra om turen om det behövs, spana efter järv istället, eller draken från drakryggen som brukar lägga ägg i draknästet(tuolpagorni), spana lämlar eller hitta siluetter i fjällsidorna som liknar troll eller stugvärdar, eller drömma och babbla om vinterns skid eller pulkaåk.

i vintras träffade jag en nioåring som gick östra leden (med vuxen kompanjon) på skidor till sydtoppen, inspirerande! (men mycket enklare än durlings på sommaren)

kommer ni bara upp in i singivagge en bit så är ju det också en fin tur!

vad som är lämplig eller inte lämpligt är extremt subjektivt. om ni planerar för att ni ska ha god stämning mellan er och att ni båda ska ha kul (i begreppet kul kan det absolut ingå att kämpa och ta i, vara trött, blöt ibland och lite kall eller rädd) äta och sova bra, kunna vara varma oavsett väder och att minska risken så mycket det går för skador, och sen är det ditt ansvar som vuxen planera för och vara trygg med att ni kan ta er tillbaks till bilväg om det inte går bra. fixar ni den planeringen och om du känner dig trygg oavsett vad forumtrådar säger så testa! men det är en lång lång tur till toppen från singistugorna!

lycka till!
 
Senast ändrad:
kul ide tycker jag!
men svårt för folk som inte känner dig eller sexåringen. jag känner några sexåringar som det nog skulle fungera för, och några andra sexåringar jag inte skulle känna mig sugen på att gå med. och mest beror det kanske på dig, hur mycket du själv kan bära(allt skulle vara bra) och hur socialt kompetent du är med en sexåring. om en vuxen kan vara med i barnets värld och inte hålla på att överföra massa vuxengrejer på barnet utan peppa och skapa så bra förutsättningar det går, så då skulle det ju kunna gå fint! sen måste ju den vuxna såklart ha full koll på "vuxen"fjällgrejer, ha koll på väder och vägval och kunna vända i tid och ha koll på prylar och käk och sånt.

min bästa barnkompis är sju år och jag skulle gärna gå med han! då skulle jag ha lätt att vända om vädret tjorva, eller peppen inte går att hålla upp, eller göra om turen om det behövs, spana efter järv istället, eller draken från drakryggen som brukar lägga ägg i draknästet(tuolpagorni), spana lämlar eller hitta siluetter i fjällsidorna som liknar troll eller stugvärdar, eller drömma och babbla om vinterns skid eller pulkaåk.

i vintras träffade jag en nioåring som gick östra leden (med vuxen kompanjon) på skidor till sydtoppen, inspirerande! (men mycket enklare än durlings på sommaren)

kommer ni bara upp in i singivagge en bit så är ju det också en fin tur!

vad som är lämplig eller inte lämpligt är extremt subjektivt. om ni planerar för att ni ska ha god stämning mellan er och att ni båda ska ha kul (i begreppet kul kan det absolut ingå att kämpa och ta i, vara trött, blöt ibland och lite kall eller rädd) äta och sova bra, kunna vara varma oavsett väder och att minska risken så mycket det går för skador, och sen är det ditt ansvar som vuxen planera för och vara trygg med att ni kan ta er tillbaks till bilväg om det inte går bra. fixar ni den planeringen och om du känner dig trygg oavsett vad forumtrådar säger så testa! men det är en lång lång tur till toppen från singistugorna!

lycka till!
Tack för klokt och inspirerande svar ❤️
 
Hej!
Jag har knallat Durlings ensam. Jag tycker det är lite för stenigt, framförallt för stora stenar - och kan vara rätt halt också. Sen har du ju fått andra bra svar här också.
 
när jag va sex år gammal tro jag att jag hellre skulle gått upp på tuolpagorni. tälta just väst om kebnekaise fjällstation med utsikt mot tuolpa, för att se och kunna prata om det helt magiskt vackra och snygga fjället, för att sen försöka ta sig hela vägen till toppen! och att sen i efterhand kunna titta på fjället och tänka shit där uppe var vi!! och att sen på bilder kunna minnas och säga att där var jag och marianne! tuolpa finns ju på en massa mer foton är kebnekaise, och från singi synns inte kebnekaise och för en sexåring kanske områdets högsta topp igentligen inte spelar så stor roll. det kanske mer är vi vuxna som tycker det är spännande eller kul. och att tälta nära fjällstationen har en massa fördelar, och att kunna gå upp på "lilla" kaipak från tältet och titta ner på fjällstationen och sen upp mot tuolpagorni ger så spännande perspektiv!
och att först gå en bit från nikkaluokta, sen åka båt, och sen gå sista biten till fjällstationen är ju ett megaäventyr i sig!
promenera till ladjujaure, åka båt, gå och spana älg, tuolpagorni dyker upp framför ögonen, fika, bron över tafalajokken, att komma fram till fjällstation, slå upp tält, kaipak, kolla på tuolpagorni i den stora stora kikaren som står på balkongen på fjällstationen, glo på allt runt stationen- bara det är ju världens äventyr för folk i vilken ålder som helst. och sen gå upp på självaste vulkanfjället själv, ja kära nån!
bara en idé.
hoppas ni får fin tur vad ni än hittar på!
 
Egentligen svarade jag utan att ha ställt några frågor. Utgick från att du frågade "om det är lämpligt att gå Durlings led upp till Sydtoppen på Kebnekaise". Du kanske inte ens tänkte på det utan bara att gå Durlings led upp till Kaffedalen.

Om du menar upp till Sydtoppen så är mycket redan kommenterat. Många höjdmeter. En passage som vid uppgången till Kaffedalen kan upplevas som lite läskig om man har respekt för höjder. Dock inte farlig. Men stenarna i Durlings led har en växtlighet på sig (vet inte om det heter lava, mossa eller något annat) som blir snorhala vid regn.

Till syvende och sist handlar det om konditionen på barnet, viljan att gå upp och förmågan att ta till sig hur vackert det är. Har sett barn/ungdomar som är äldre än sex år som legat i backen upp från Kaffedalen och vägrat att gå en meter till samtidigt som deras föräldrar försöker att hålla "masken" för oss som passerade.

Jag ska ta med min dotter och mina två barnbarn upp på fjällen på två veckor. Jag ver var jag vill gå men jag tänker inte på det sättet. Jag tänker planera en vandring som ger dem en positiv upplevelse av fjällen. Utsikten av de mäktiga fjällen som lockar (om man är lite pervers som jag...) samtidigt som det inte blir alltför många höjdmeter uppför. Första vandringen är avgörande för om man får ett forsatt intresse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Durlings led Fjällvandring 11
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
Crill Tips på led Fjällvandring 14
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Wolf25 Led Tysfjord till Ritsem Fjällvandring 16
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
lejon Kebnekaise via Dürlings led? Fjällvandring 6
laurentiusweg rabots led? Fjällvandring 1
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sevärd led Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.