Durlings led till Kebnekaise?

Tänkte höra efter om någon gått Durlings led upp till Kebnekaise?

Några frågor:
1. Är vägen generellt lätt (väldigt stenig?), eller "klurig"?
2.Går det att vandra upp denna väg med ca 18kg packning?
2. Om 2 ej går, finns det under vägen bra platser att ordna ett basläger och vandra upp en dagstur?
 
Från Singivaggi upp i Kaffedalen är det ganska stenigt den mesta biten av vägen. Men stigningen är inte särskilt besvärande.

Det blir lite brantare från passet mellan Vierrenvarri och Kebnekajse och här börjar det väl bli lite jobbigt med 18-kilospackningen. Men det är fullt möjligt.

Det jobbiga blir väl när man ska ner med packningen igen, beroende på vilken väg man väljer.

På gräsmarkerna inne i Singivaggi finns utmärkta tältplatser. Och den enklaste vägen upp på toppen är från ett basläger här. Det är både närmare och mindre stigning än från fjällstationen.

Att med packning ta sig ner (eller upp för den delen) vid Silverfallet i den östra delen av Singivaggi är inte att rekommendera. Bättre är att ta sig ut till Kungsleden igen.
 
Fredrik2; sa:
Tänkte höra efter om någon gått Durlings led upp till Kebnekaise?

Några frågor:
1. Är vägen generellt lätt (väldigt stenig?), eller "klurig"?
2.Går det att vandra upp denna väg med ca 18kg packning?
2. Om 2 ej går, finns det under vägen bra platser att ordna ett basläger och vandra upp en dagstur?

1. Väldigt stenig, svårt att få bra rytm i vandringen. Rätt brant sista biten innan det planar ut. Men inte svår, den är lättare än den vanliga "västra leden". Vi gick till "vänster" om jocken i dalen. Det verkar enklare än att gå "höger" om den.
2. Jepp.
3. Om man inte orkar kan man slå läger vid sjön i dalen. Ganska fint.

Jag gick turen 2000, kolla mer här: http://www.nordesjo.com/uteplatsen
Vi slog läger däruppe och det går bra om ingen hinner före - det finns kanske 4 tältplatser.
Ni får första tjing på toppen om ni vill. Dessutom spar ni en dag om ni kommer från Abisko, jämfört med att gå till Kebnekaise fjällstation, så ni kan vänta in bra väder nån dag om ni vill.
[Ändrat av Nordesjo 2003-06-12 kl 23:55]
 
Fredrik2; sa:
Tänkte höra efter om någon gått Durlings led upp till Kebnekaise?

Några frågor:
1. Är vägen generellt lätt (väldigt stenig?), eller "klurig"?
2.Går det att vandra upp denna väg med ca 18kg packning?
2. Om 2 ej går, finns det under vägen bra platser att ordna ett basläger och vandra upp en dagstur?

Jag kan inte svara på 1:an eftersom jag själv inte gått den vägen. Ömsom gräshed och blockmark upp till 1400-nivån där det blir bara blockmark. Jag skulle själv vilja prova Sydtoppen via Rabots pass.

2:an skulle jag svara ja på, allt är möjligt, men varför?

3(?) Det är inga problem att hitta tältplatser i Singivagge.

Bilder från Singivagge samt Durlings led hittar bl a på http://images.google.com/images?q=Singivagge&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv
 
Nordesjo; sa:
1. Väldigt stenig, svårt att få bra rytm i vandringen. Rätt brant sista biten innan det planar ut. Men inte svår, den är lättare än den vanliga "västra leden". Vi gick till "vänster" om jocken i dalen. Det verkar enklare än att gå "höger" om den.

Jag gick turen 2000, kolla mer här: http://www.nordesjo.com/uteplatsen

Leden ser ju ut som ganska snäll blockmark. Kaskasavagges blockmark skulle du prova på :)
 
Gick leden 1995, vi började i singivaggi, kaffedalen upp, blockterrängen är inte så farlig, det finns betydligt värre i keb-området.
Vi la packningen i passet mellan Kebnekaise och Vierrevare? (felstavat), knallade upp på toppen och ner, tog packnignen i passet och gick ner till fjällstationen, en ganska lång dag men inga större svårigheter.
Men det vanligare altenativet då man lägger packningen i Singivaggi, går upp/ner utan packning är betydligt trevligare och så får man ju silverfallet på köpet (om man är på väg till fjällststionen) vilket är väldigt fint men lite brant på sina ställen.
 
skynet; sa:
Leden ser ju ut som ganska snäll blockmark. Kaskasavagges blockmark skulle du prova på :)

Nu syns i och för sig inte "blockmarken" på våra bilder, utan bara den snällare etappen längre upp.
Den delen är snarare "grusig" (dessutom med snölega att gå på om man vill).
Men som sagt, som värst är det bara "väldigt stenigt", inte "galet blockbemängt".
 
Galet blockbemängt

Nordesjo; sa:
skynet; sa:
Leden ser ju ut som ganska snäll blockmark. Kaskasavagges blockmark skulle du prova på :)

Nu syns i och för sig inte "blockmarken" på våra bilder, utan bara den snällare etappen längre upp.
Den delen är snarare "grusig" (dessutom med snölega att gå på om man vill).
Men som sagt, som värst är det bara "väldigt stenigt", inte "galet blockbemängt".

Du har inspirerat mig till en ny bildserie jag ska ha på hemsidan (www.kebnekaise.nu)

"Blockmark - när du inte trodde att det kunde bli värre" :)

Det går ju alltid att hitta genvägar igenom blockmarken, när man efter ett tag så "lär man sig" blockmarken.
 
Re: Re: Galet blockbemängt

Nordesjo; sa:
skynet; sa:
Du har inspirerat mig till en ny bildserie jag ska ha på hemsidan (www.kebnekaise.nu)

Grym webbplats!
Jag önskar jag hade tid att uppdatera min egen. Men samtidigt känns det nästan som om det inte är nån ide när din innehåller det man vill åt.

Och ändå är jag inte klar på länge än. Har hela säkerhetsavdelningen att skriva. Fick dessutom hem 15 rullar film från CyberPhoto idag som ska knäppas upp när jag åker iväg nästa vecka + att jag ska prova med digitalkameran lite.
 
Härliga inlägg!

Man tackar utomordentligt för all input.

Inte konstigt att Utsidan går bra, med så mycket trevligt folk på siten. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
Martor Durlings led Fjällvandring 11
Lunkan90 Durlings led Fjällvandring 11
jonasson69 Durlings led vintertid Fjällvandring 1
vandrafjäll Västra leden eller Durlings led? Fjällvandring 41
Tanglan Durlings led Fjällvandring 7
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
one__hand_hotmail.com Vilket alternativ på Durlings Led Fjällvandring 13
robinhund Durlings led Fjällvandring 10
Tom Bombadill Snöläge Durlings led? Fjällvandring 19
nbh Re: Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 0
Nettan A Kebnekaise - Durlings led Fjällvandring 6
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Guck Tips på storslagen led i september? Fjällvandring 4
Ceres Bästa led Tänndalen? Fjällvandring 0
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
gegga moya Kebnekaises västra led under vintern? Fjällvandring 13
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
Crill Tips på led Fjällvandring 14
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
Wolf25 Led Tysfjord till Ritsem Fjällvandring 16
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Henriko Led i sälen Fjällvandring 2
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Kirunafjällis LED-lampor:rädda kusinen +2 gradiga Kaitum 3,5 mil-13h Fjällvandring 3
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
lejon Kebnekaise via Dürlings led? Fjällvandring 6
laurentiusweg rabots led? Fjällvandring 1
Tips utanför led mellan Abisko/Kvikkjokk Fjällvandring 3
Sevärd led Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 63
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.