Dubbelrep; Vilket ska jag köpa?

Jag är på väg att köpa ett 60 meters dubbelrep och har tittat runt lite på nätet och hittat ett på Northstar.se, Roca Tasmania 8,9X60m DRY för 1390kr. Är det någon som provat detta rep?

Mina önskemål gällande dubbelrepet är att det är "prisvärt", lätt och säkert, klättrar för det mesta lätta tradleder.

Vilket rep kan ni för övrigt rekommendera som inte är svindyrt?
 
Roca's tunnare halvrep (8,4mm) är riktigt prisvärt, kommer dock inte ihåg vad det heter. Jag har inte klättrat på Tasmania vad jag vet men det är säkert OK även om det knappast faller in i kategorin "lätt och säkert", säkert är det defenitivt men långt i från lätt. Det enda som jag tycker är att impregneringen är halvkass.

Om priset styr valet så kan du köpa ett par Rocarep med gott samvete. Beal, Mammut och Edelrid m.m. är snäppet dyrare men snäppet bättre.
 
Det tunna repet heter Fanatic, har aldrig provat det. Har däremot ett vanligt enkelt Tasmania. Det håller nog för vad som helst, och har varit slitstarkt, men har varit ganska styvt att hantera från början till nu, och nu är det nog bara ett topprep efter ganska många år.
 
Jag har ett Tasmania 50 m dubbelrep. Lätt är det inte, men det har fördelen att inte vara så vansinnigt töjbart som vissa tunna dubbelrep kan vara. Om man faller i dom allra tunnaste isklätter-dubbelrepen så faller man väldigt långt, vilket inte alltid är så bra. Beals tunnaste är som gummisnoddar, säkert bra på dåliga säkringar, men mindre kul på vanliga utflyktsklippor med korta leder och nära till marken. Imregneringen är som sagts inte den bästa, om du ska ut på alpina äventyr.
 
Är det bara jag som tycker att Rocas dubbelrep är fenomenala på att trassla och tvinna sig? Eller är det handhavandefel som gör att jag måste knyta ur mig på var fjärde stand och tvinna upp repen? Har samma problem med två uppsättningar. Det är duktigt irriterande att få stanna och vänta på led för att säkringsmannen inte kan ge ut av den dreadlockliknande härvan...

Björn
 
Är det bara jag som tycker att Rocas dubbelrep är fenomenala på att trassla och tvinna sig?
Björn


Nej, det är inte bara du som upplevt detta med Rocarep, även om andra dyra, bra rep också kan tvinna sig en del så är det inte lika mycket som Roca.

Trots detta så är Fanatic ett mycket prisvärt rep som jag kan rekommendera till den som vill ha ett billigt alternativ.
 
Bästa sättet att få rep att trassla tycker jag verkar vara att coila dem ambitiöst.
Om man bara trycker ihop dem i en repsäck så funkar det bäst. Fast det är ju inte alltid som repsäck är ett praktiskt val.
 
Nej, det är inte bara du som upplevt detta med Rocarep, även om andra dyra, bra rep också kan tvinna sig en del så är det inte lika mycket som Roca.

Trots detta så är Fanatic ett mycket prisvärt rep som jag kan rekommendera till den som vill ha ett billigt alternativ.

Tack för alla svar!
Men tycker du att Fanaticrepet är att föredra framför Tasmania repet?
 
Om du vill ha ett slitstarkt rep till lätta, kortare leder och "vanlig klippklättring" och inte bryr dig så mycket om vikten kan du gott köpa ett grövre rep, det kommer att hålla längre.

Personligen har vikten mycket stor betydelse när jag väljer rep och jag prioriterar vikt över slitstyrka. Så ska du klättra långa, svåra leder med lång anmarsch så är det vettigare att välja ett tunnare rep, även om det kanske är redo för soptunnan efter två eller rent av en säsong.
 
En kompis har Beal iceline, det är ganska lätt och verkar vara hyggligt slitstarkt, däremot tvinnar det sig något aldeles rent förtvivlat! Väldigt störande! Gillar det tyvärr inte alls av det skälet.

Har klättrat en del på kompis tunna Edelrid dubbelrep. Det (minns inte namnet just nu men 8-8,1 mm nånting) är lätt och väldigt trevligt att hantera, mjuk o lättknutet och förutsägbart i bromsen (modell som lirar med tjockleken på repet naturligtvis), dock något känsligt för slitage. Skön känsla. Töjjer sig en del vid fall, möjligen ett minus, men inget vi hängt upp oss på (så att säga..) Gillar edelrid! Var dock beredd att få byta ut det lite oftare, mantelns mjukhet verkar ha ett pris på den punkten.
/J
 
Jag har klättrat en hel del på Beals lite tjockare halvrep 8,6mm men kommer inte ihåg nu vad de heter. Ett bra slitstarkt rep som jag mycket väl kan tänka mig köpa ett par av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.