Var i Kanada bör jag bo?

Ursäkta språket, men jag orkade inte översätta. Svara gärna på vilket språk ni vill så länge det är svenska eller engelska.

I´m going to stay in Canada for 6 months (Jan-July). I´d like to be in a place with easy access to (in order of importance):

Alpine climbing (up to AD+)
Ski mountaineering
Trad climbing (upp till grad 5+)
Ice climbing (up to WI4)
Offpist skiing

I intend to share a house or flat, preferably with other climbers. Living costs is off course also an important factor, and I´m not accustomed to high standards, although I´m prepared to pay the price for a really great location.

I´d really appreciate some suggestions!
 
Låter som om västra B.C. är rätt ställe för dig. Eller hela B.C egentligen....

Skidåkning och toppturande finns ju överallt.
Isklättring är väl Jasper lite centrum för har jag för mig, men det finns på andra ställen också.
Pratar man klippklättring brukar väl Squamish nämnas.
Alpina turer har jag inte särskilt bra koll på, men det är ju knappast brist på berg i B.C.

Alpine Club of Canada är nog en bra infokälla.

Själv ska jag nog göra återbesök i Fernie i vinter, men jag har skidåkningen som prio 1....

Ha så skoj, jag misstänker att du, som jag, kommer trivas väldigt bra i B.C. Det är att avslappnat hörn av världen.
 
Canmore!

Om isklättring (typ bäst i världen), skidturande i lite lättare förhållanden är högt på prion så är Canmore, granne med Banff ett bra plejs. Merparten av Kandensiska bergguiderna bor där, en bra utgångspunkt för olika turer och aktiviteter. Finns även en klätterskola, Yamuska, tror jag att den heter, som har upp till flera månaders kurser.

Har du mer koll på laviner finns det bättre touring västerut, men för en normal svensk så tar man sig lätt snö över huvudet så att säga när det är 18 meter snöfall på en vinter.

Torra klippor tidigt på säsongen och mycket alpint att klättra på. Dessutom lätt att få jobb.
 
Åker till Whistler på fredag för att vara där till slutet av juli ungefär, så hamlar du där ta gärna kontakt. Åker mest dit för offpist åkningen men har full tur utrustning och planerar på att ordna lite utrustning för att gå lite svårare toppturer/alpina turer.
 
Tack för tipsen! Dert blev Canmore till slut. Har varit här i tre veckor och stortrivs! Nära till allt och varenda kotte håller på med friluftsaktiviteter (har inte sett en enda tjock männska ännu). Det får bli en trip till Squamish i juni istället.

Per.
 
Trad i squamish

Om du lägger hög prio på sport/TRAD/bouldering så må du banne mej spendera en månad eller tre i squamish. Du bor på klättercampen (svin trevlig) som kostar dig 5 eller 10 dollar per natt om du bor själv men vi delade den summan på 4 när jag spenderade 2 månader där (Juli/Augusti). Campen är grymt fin och det funkade verkligen kanon att bo där.
Den största delen av klättringen ligger bara gångavstånd från campingen och boulderingen har du en meter från tältet typ.

För skitouring och alpinklättring så kan jag rekomendera Rogers pass (ligger mellan Kicking Horse och Revelstoke) där jag spenderade några dagar upp i en hytta som hette Asulkan hutt om jag inte missminner mig. Mycket fin skiitouring där i alla fall.

goute reise
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.