klättra i europa i december, var?

Hej!
Vill ut och klättra på jullovet men vet inte var, undrar om någon har ett bra förslag?
Det ska vara någonstans med något sånär stabilt väder, i Europa och finn klättring.
Skulle bli super glad över alla tänkbara förslag.
Har tänkt lite på El Chorro eller Finale, är det ngn som har erfarenhet av klättring där i december/januari?
Blir som sagt glad över alla förslag, tack!!
/Anna
 
Hej Anna,

Har erfarenhet av Finale under vinterperioden och fungerar helt utmärkt att klättra däromkring. I princip så åker väldigt många från Turin söderut mot Finale för lite klippa under den delen av året om man känner för det.

Men räkna dock inte med att vädret kan vara lite skiftande! Inte princip ett bikiniväder. Man kan räkna med både regn, rusk och en kylig snålblåst då och då. Fast väljer man sidor i lä och sydliga lägen så är det inga problem!

- Christian
 
Varsomhelst i södra Spanien borde fungera, t.ex. El Chorro som du nämner, runt Costa Blanca, eller på Mallorca. Sardinien går också, men kan nog vara lite kallt.
 
avstängda tunnlar?

Har hört att tunnlarna är avstängda, stämmer det? Finns det andra fina ställen i södra spanien?
Täck för att ni svarar!
Anna
 
Själv tänkte jag ta mig en tur till Costa Blanca i december. Verkar finnas en hel del där.

Förra året var jag till Sardinien, Cala Gonone. Väldigt trevligt ställe, lugnt och skönt. Mycket klättring samlat på ett ganska litet område.

Tror det var i slutet av november, dock stängde det mesta då och det var rätt så kallt på nätterna. Dagarna var väldigt fina.
 
Har också hört rykten om att det ska vara förbjudet att gå i tunnlarna i El Chorro numera, fast jag vet inte hur sant det är.

Annars finns det ju mycket klättring på "rätt sida" av tunnlarna.
 
Har också hört rykten om att det ska vara förbjudet att gå i tunnlarna i El Chorro numera, fast jag vet inte hur sant det är.

Har det någonsin varit tillåtet?
Jag har inte varit där själv, men jag tror aldrig jag läst en reseberättelse därifrån där man inte har påpekat att det egentligen är förbjudet att gå genom tunnlarna?
 
Har det någonsin varit tillåtet?
Jag har inte varit där själv, men jag tror aldrig jag läst en reseberättelse därifrån där man inte har påpekat att det egentligen är förbjudet att gå genom tunnlarna?

Det kan vara så att det aldrig har varit tillåtet, men att polisen aldrig har brytt sig. När jag var där nyåret 2004-2005 gick alla genom tunnlarna, ingen polis så långt ögat nådde.

Sedan dess har jag hört rykten om (bl.a. på 8a.se) att det har blivit mycket högre böter och att polisen verkligen bryr sig.

Jag tycker att det känns väldigt safe att gå genom tunnlarna, och det är mkt enkelt att hålla sig ur vägen om det kommer tåg. Men lokförarna kanske har en annan verklighet...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.