hur skall jag...

Är rätt sugen på bergsbestigning men har för det första ingen erfarenhet av det (annat än vanlig klättring) och är för det första ensam i min bekanskapskrets om att vilja klättra alpint..

finns det några bra utbildningar?

vilka berg är bra att börja med..

//tobias
 
Intresserad

Tjena Tobias!
Såg att du bodde runt Gtb. Är också intresserad av att bestiga berg så om du hittar någon kurs eller likande får du gjärna lägga ut några tips!
 
hur ska jag...

...skriva en rubrik så att den visar vad inlägget handlar om så man slipper öppna det om man inte är intresserad....? Kanske kunde vara en bra fundering att börja med...
 
Både SKF och STF har alpinistutbildningar i Kebnekaisemassivet på somrarna. Jag har själv planer på att gå en sådan kurs, men jag vill skaffa mig lite större klättererfarenhet först.
 
Kan verkligen rekomendera SKFs Kebkurs. Jag gick den i augusti... Men denna kurs inriktar sig inte på att bestiga höga berg, utan mer fjäll- och alpinklättring.

Skulle inte gå ngn kurs från STF om jag inte visste vilka instruktörer och vilken OFICIELL utbildning de har. T ex om de är is- eller klätterinstruktör, bergsguide. Bara för att veta att man får en bra utbildning...

Gustaf
 
Ix; sa:
Kan verkligen rekomendera SKFs Kebkurs. Jag gick den i augusti... Men denna kurs inriktar sig inte på att bestiga höga berg, utan mer fjäll- och alpinklättring.

Fast fjäll- och alpinklättring är väl en bra början om man vill bestiga höga berg?

Ett till tips till Tobias:
Om du inte har besökt Hans Wennerströms alpina sidor så kan jag rekommendera att du gör det. Han har lagt ut många berättelser från sina klättringar i Alperna. Väldigt kul läsning.

http://www3.utsidan.se/hansw/index.htm
 
Himalaya

Jag kom precis tillbaka från en Mountaineering kurs i Indiska Himalaya. En 26 dagars kurs där drygt 2 veckor spenderas i tält på hög höjd.
Jag kan rekomendera kursen till folk som är intresserade av att testa sina fysiska gränser i kyla och snö.

Jag var glad att jag hade kunskap om klättring och repteknik för jag ansåg att "the himalaya way" inte lärde mig om farorna med bristande utrustning. En övertro på utrustningen kände jag av.

Jag gick en Basic kurs men en del fortsättningskurser finns efter denna. Advanced, M.O.I. (instruktörskurs) och Alpine course.

Jag återkommer med internetadresser.
 
I Manali gjorde jag kursen. Det finns 3 statliga institut som anordnar bergskurser i Indien. Manali´s institut heter Western Himalayan Institute of Mountaineering and Allied Sports. ("Allied Sports" är skidor och glidflygning)

Basic kursen går 2 ggr/år, i juni och i augusti och kostnaden inklusive allt utom chips och godis är typ 3300 sek för utlänningar, ca 600 sek för indier. (26 dar!!)

Eftersom disiplinen i det indiska skolsystemet skiljer sig märkbart från det svenska så kändes det ibland som om man låg i lumpen. Uppställning innan övningarna var väl iåförsig det enda som var riktigt seriöst.

Jag kan berätta om en typisk dag av dom 10 första på institutet:

0530 Tea
0600 Uppställning
0600-0700 PT (physical training: jogga i 30 min, styrketräning och streching resten)
0730 Frukost
0900-1300 Rock climbing
1300 Lunch
1430-1530 Obstacles (Hinderlöpning)
1600 Tea
1630-1800 Lektion (typ avalanches, ice craft, weather)
1930 Middag
2200 Lights out

En typisk dag i bergen:
(om vi inte gjorde toppförsök eller vandrade till nått camp.)
0600 Tea
0700 Breakfast
0800-1300 Snowcraft
1400 Lunch
1500-1700 Acclimatation walk
1700 Tea
1730-1830 Lektion (typ glaciers, do´s and dont´s in the Himalaya)
1900 Middag
Efter middag var man oftast så trött så man slocknade)

Det var en fin erfarenhet, vi gjorde 2 topp försök men tyvärr var vi tvungen att vända båda gångerna p.g.a. vädret. En topp, "Friendship Peak" var så nära att jag tyckte jag kunde röra den..
Surt, men det kommer mer chanser.

Respekt för bergen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.