Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa?

Jo mobilen oavsett vilket fabrikat spårar var du varit speciellt om du har GPS påslagen. När jag började få ”tack för besöket och välkommen åter” sms bara efter korta besök i butiker på promenad hem från jobbet (före Corona vill säga) utan att ha handlat något insåg jag detta och stängde av GPS och platstjänster. Nu aktiverar jag bara dessa temporärt när jag medvetet vill använda vägvisning etc.
 
Jo mobilen oavsett vilket fabrikat spårar var du varit speciellt om du har GPS påslagen. När jag började få ”tack för besöket och välkommen åter” sms bara efter korta besök i butiker på promenad hem från jobbet (före Corona vill säga) utan att ha handlat något insåg jag detta och stängde av GPS och platstjänster. Nu aktiverar jag bara dessa temporärt när jag medvetet vill använda vägvisning etc.
Du kan stänga av GPS-spårning för specifika appar på Apples produkter.

Ett annat tips generellt är att använda adblocker-tillägg på din webbläsare. Några andra förslag är att sluta använda ansiktsboken samt deras meddelande-appar. Linkedin är också väldigt hänsynslösa med vad de spårar. Rensa kakor i webbläsaren är också bra, med nackdelen att du sabbar ditt flöde då du inte är inloggad på sajter som t.ex. youtube. Vidare kan man undvika att få allt du söker på Google spårat genom att använda DuckDuckGo-sökmotorn istället.

Vill man dra det ännu längre kan man helt undvika produkter från bolag i fjärran öst, för de spårar verkligen allt.
Frågan man bör ställa sig är "vill jag att en totalitär stat vet allt om mig?".
Ett motargument som brukar komma är "men jag har inget att dölja", vilket är lika idiotiskt som att säga att man inte bryr sig om yttrandefrihet för att man inte har något att säga.

Men om allt man stör sig på är reklam i webbläsaren så räcker en adblocker långt.
 
Du kan stänga av GPS-spårning för specifika appar på Apples produkter.
Jag känner till detta, men då jag använder både android och apple så har erfarenhet av båda. Egentligen ingen större skillnad på dem. De gör samma sak, bara lite olika men faktiskt upplever jag att apple många gånger är mer intruisivt mot mig som användare än android. Ex vid uppdateringar kommer Android ihåg dina installningar medan på iPhone slår Apple på även det du tidigare stängt av, ex Siri. Ansiktsbok eller liknande använder jag inte.
 
Spontant känns det som de billigare underlagen ofta har en annan typ av svets. Vanligen en genomgående utan förstärkningar. Jag har inte testat just de specifika liggunderlagen men efter att ha tillverkat packraft vet jag att en sådan svets är långt svagare och jag skulle inte använda den på något som jag ska sätta min kroppsvikt på. Den är mycket sämre och rivs upp väldigt enkelt trots att viktökningen med en dubbel svets för baffles (svenskt ord?) är väldigt marginell. Jag förstår också att det förenklar tillverkningen enormt så att de blir billigare är lätt att förstå.

När det gäller reklam så är det ganska sofistikerat, exempelvis känner många sidor av när du stannar upp, hovrar med musen ovan reklamen eller liknande, det kommer tolkas som intresse och reklamen blir mer intensiv. Sen används även "look-a-like" profiler. Så om du visat upp liknande intressen som en annan person som köpt liggunderlagen eller klickat på reklamen kommer du också får mer reklam för dem. Det är lätt hänt att tro att man blir avlyssnad, men träffsäkerheten i reklamen kommer från både ditt eget beteende och andras med liknande intressen.

Vill du se vilka (större) annonsnätverk som spårar dig och blockera dem kan du gå in här: https://optout.aboutads.info/
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.