Domningar i skrevet - var tog lille vännen vägen

Hejsan
När jag tränar inför sommarens långtur (min första) har jag märkt att skrevet dommnar bort efter en timme. Får då ställa mig upp och cykla ett tag för att få tillbaks känslen. Är detta normalt, något man får leva med eller har ni något tips, erfarenhet.
Nu låtter detta nästan som ett inlägg till "fråga olle" men det är rätt besvärande anser jag.
 
Olle

Med risk att oroa så var det ju faktiskt en svensk tävlingscyklist (kommer nog på hans namn så småningom) som fick sluta pga brock som kunde leda till sterilitet. Kan det ha varit i slutet av 80-talet, eller i början av 90-talet.
 
re. domningar

Hej
En ny sadel och titta över sittställningen så kommer dina problem nog att försvinna.
Kolla någon av de sadlar som har gel-inlägg eller som har en del bortskuret, själv så gillar jag Selle Italia's sadlar de har en som heter flite trans am som är gjord för att skona klockspelet.
http://www.selleitalia.com

/ Anders - utsidan.se
 
Erfarenhetsutbyte..?

Hej Stellan. Ser att du är ute och tränar för din första långtur. Själv skall jag genomföra min första långtur på 140 mil (jaja, det finns alltid fantaster som tycker att 140 mil är ingenting...) om en och en halv månad. Om du har några kul erfarenheter så sänd gärna en mail till:

Ricard.Salevik@oslo.media.telenor.no

Önskar dig lycka till.

PS. Jag tror att "fråga Olle"-problem drabbar de flesta som börjar träna långfärdscykling ;) DS
 
Ett problem som många känner till

Hej
Mitt tips är att du tittar över din sittställning. Jag tror att det kan hjälpa att tippa sadeln lite framåt. På detta sätt belastas inte området med de känsliga nerverna mm utan den mesta tyngden hamnar längre bak på rumpan där det finns skelettdelar som tar tyngden.
Prova det och lycka till
 
Är du säker?

Jag hade ställt in min sadel så på min nyinköpta racer och när jag stolt visade upp den för min favoritcykelhandlare (som inte sålde cykeln) påpekade han direkt att sadeln skulle vara horisontell och absolut inte framåt lutad, möjligen spetsen lite uppåt! Hanverkar veta vad han pratar om och är med mina mått mätt en rutinerad cyklist. Jag försökte förklara att jag gjort så med anledning av de känsliga delar som tidigare nämnts men det var ändå fel. Sådant skulle ordna sig ändå och en framåt lutad sadel gjorde att man nästan gled av och på så vis belastade armar osv så att man inte fick någon bra sittställning. Jag tror att det kan spela stor roll hur man justerar sadeln i längsled också så det är nog bara att testa sig fram...... Vad gäller sadel kanske det kunde vara värt att testa en med med hål i mitten eller i all fall lite utskuret. Min racersadel har hål rakt igenom och det verkar funkis det lilla jag hunnit cykla på den... Skönare än den framåtlutade MTB sadeln iaf :)

Vad säger ni andra som vet mer av egenerfarenhet osv? Hur ställer man bäst in sin cykelsadel för olika aktiviteter? Skillnader mellan tex MTB, Racer och Touring?

/Andreas
 
Sadeln ska vara rak!!

Sittställningen är viktig, den avgör hur mycket din kropp klarar av att belastas och hur effektiv din cykling blir. Sadeln ska vara horisontal, upplever man detta som ett problem så sänk den (och eventuellt flytta fram den) istället för att vinkla om den, se oxå till så att du inte sitter för utsträckt, det kan leda till problem framförallt om du inte är van och inte är tillräckligt mjuk i ryggen. Böjningen kommer att hamna i höften och då lägger du allt tryck på nervknippet bakom klockspelet.
Stortåleden ska vara mitt över pedalens axel för att det sak vara effektivt, och knäts lodlinje ska, när vevarmen är horisontell, vara genom pedalens axel.
Generellt så sitter man lite lägre på MTB än på Racer, skulle tro att man eftersträvar att sitta rakare upp på Touring gämfört med Racer.
Summa sumarum så lönar det sig att laborera med sittställningen och se till så ni markerar och skriver upp så ni har koll ifall ni plockar ner cykeln (tex vid resa eller motsv)
Lycka till.

/ Anders - utsidan.se
 
Oroar ogärna...

... men det har i pressen figurerat uppgifter om "proffs-cyklister" som fått offra den ena eller båda av "kronjuvelerna"...

Så det gäller nog att välja sadel med omsorg och att ställa in den ordentligt. I värsta fall får man kanske välja mellan cykling och ...

/Boris
 
Tjejer då?

Alla som skrivit inlägg om detta intressanta ämne är killar. Men även tjejer kan drabbas av domningar i underlivet. Har inte själv tidigare haft problem med detta, men efter att jag köpte ett gelsadelöverdrag har jag fått det. Utan det får jag ont vid långcykling, med det känner jag domningar. Några tips för tjejer? Finns det tjejsadlar med liknande hål i som det finns killsadlar?
 
Klart att det finns tjejsadlar

T.ex. SelleItalia Lady.

Själv så har jag som tur var inga problem, SelleItalia Flite passar min bak alldeles utmärkt. Fast man skall ju ha ett par vadderade cykelbyxor också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
halmstadanders Afrika, när var hur Långcykling 12
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
enSAM Cykla, var? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
DaveOutdoor Marin Muirwood var? Långcykling 8
malinliljeblad Vill åka långt härifrån, ensam med cykeln - men var? Långcykling 9
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
LisaJ Var hitta STOR cykelkorg? Långcykling 8
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
perosen var hitta finare navdynamo (DH-3N71 etc)? Långcykling 3
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
KLAGER Det var en gång en cykel Långcykling 2
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
PK Neelix Var cykla kring Umeå? Långcykling 1
igs DRESINCYKLING VAR ? Långcykling 5
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
Daddy Cool Genomresa Danmark! Hur? Var? Långcykling 3
The_Lost_Cyclist cykelsem var? Långcykling 5
ehn Var julklapparna inte tillräckligt hårda? Långcykling 0
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
stellan Begagnade racercyklar - Var? Långcykling 4
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.