Delbar paddel ?!?!

Lyckades i helgen få en delbar Lendel paddel att gå sönder i sjäva kopplingen ( glasfibern sprack). Förra veckan hyrde
vi en VKV ställbar/ delbar paddel på Väddö och fick då en äldre typ av mekanism som var dålig och lossna.

Fråga: Har andra haft problem med delbara paddlar ??

Fråga: Jag funderar på att ha reservpaddel ställbar medans
1:a paddel är "hel". Är det onödigt försiktigt ??

Hälsningar
Magnus

mrstaffan@telia.com (Staffan)

Gäst
Delbart är praktiskt

Det är praktiskt med delbara paddlar ur flera aspekter :
- lätta att stuva under transport
- man kan växla mellan två paddlar under en tur
- man kan ändra på vinkeln om man känner behov av det

Nackdelen är, eventuellt, ett mindre glapp och det kan avhjälpas med tejpning som fixerar bra och håller en vecka.

Vill man paddla med annan vinkel krävs tejpning.

Kommer du på att du föredrar reservpaddeln framför din ordinarie är det ju trist om den senare inte är delbar.

Jag har aldrig tidigare hört talas om en Lendal-paddel som gick av i skarven, däremot ett fall vid bladinfästningen.
Hur gick det till ?

VKV's paddel Vitudden är klen och jag har hört talas om flera som gått sönder och en del som haft problem i skarven. Jag har antagligen själv en sådan paddel du avser och spänn-ringen tenderade att lossna. Tidigare då jag använde den paddeln brukade jag roa mig med att dra åt den i bland.

/Staffan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Staffan

Gäst
Glömde detta......

En delbar paddel underlättar om man ska skjuta sig ut från en sand/grus-strand när sjön ligger på. Ta tag om delningen på vardera paddeln, sätt bladen i marken, häng dig på dom och häv dig ut.....

/Staffan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips