Delat vs odelat fiskespö

Ah nej jag har ingen sådan utrustning.
Men jag gillar att kolla på saker och ville veta hur dom är.
Hade en ide om att eventuellt skaffa ett i framtiden för att prova om det är annorlunda än vanliga tvådelade. Men efter att ha läst vad ni skriver så fortsätter jag med mina tvådelade. :)

Har lite fiskeabstinens så det är mycket tid på nätet nu tittandes på utrustning haha!

Ok! Spöna med hel klinga i glasfiber el. vad det är för material i dagens havsfiskepsön är byggda på ett annorlunda sätt och det är ju för att dom ska tåla en större belastning när du har en fight med en tonfisk, black el. blue marlin, m. fl arter. Rullfästen är kraftigare och även delningen mellan handtag och klinga. Du har dubbla lindningar över och ovanpå på fötterna och dom är i regel försedda med trissor.

Jag har ute denna till försäljning men du kan få köpa den om du vill ha Rullarnas Rolls Royce i ditt sortiment.
https://www.fiskesnack.com/search?q=everol+6/0&searchJSON={"keywords":"everol+6/0"}
;):)

Flerdelade spön har klara fördelar jämfört med ex teleskopspön när man söker lätt transporterbara spön. Störst påfresning (stress) på en klinga är alltid mitt mellan två spöringar, och det är omöjligt att uppnå bra ringsättning på ett teleskopspö. Vill man dessutom minimera stressen på holkarna på ett flerdelat spö placerar man lämpligen spöringarna direkt på honholken i samma lndning som används för att förstärka holken.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips