Dela med sig av info.

Har en liten fundering över gps. Har själv ingen GPS än, men funderar starkt på att införskaffa en.

Går det att spara undan rutter och waypoints och annat i nån sorts fil, som sedan andra GPS:er av valfritt märke kan använda sig av? Eller finns det program för att konvertera?

Eftersom jag är Skåning så tar jag skåneleden som exempel. Hade ju varit intressant att samla ihop en rutt över hela leden, och waypoints över lägerplatser, sevärdheter och annat utmed leden.

Finns det program för att editera gpsdata? Klistra ihop rutter tex, lägga in waypoints manuelt m.m.

Funderar på att bygga ihop nån webgrej, över skåneleden till att börja med, där alla kan hjälpas åt att bidra med rutter för de sträckor man gått, och även bidraga med waypoints och annat.

Nån som vet om det finns ngt liknande? Tror ni det finns ngt intresse för nått sånt här? Eller är jag helt ute och cyklar?

/Roger
 
Tycker inte Du är "ute och cyklar", det roliga med internet är väl att många delar med sig av info!

"Går det att spara undan rutter och waypoints och annat i nån sorts fil", det går, görs med något program som kommunicerar med gps:n, finns många andra trådar om det här. Du kan ju redan innan Du skaffat gps kolla på detta, oziexplorer finns i en Shareware/demo version, http://www.oziexplorer.com

Sen går det ju att redigera/editera detta, sparade filerna är ju också eg. i textformat så Du kan även "pillra" med dom i Notepad.

Tycker Din ide´ om Skåneleden låter kul, är väl både bra uppmärkt och dokumenterad, men det finns ju annat som är intressant, vattentillgång, vänliga närboende som delar med sig av detta osv( är det Kust till kust leden Du tänker på?)
/Ulf
 
Nikodemus; sa:
"Går det att spara undan rutter och waypoints och annat i nån sorts fil", det går, görs med något program som kommunicerar med gps:n, finns många andra trådar om det här. Du kan ju redan innan Du skaffat gps kolla på detta, oziexplorer finns i en Shareware/demo version, http://www.oziexplorer.com
För att dela med sig av GPS-data rekommenderar jag gratisprogrammen G7ToWin http://www.gpsinformation.org/ronh/ (stöd för många olika filformat inkl. kommaseparerad text) och EasyGPS http://www.easygps.com/default.asp ("standardformatet" på http://www.geocaching.com/). Därutöver kan man addera valfria kommersiella filformat.
 
roger_madsen; sa:
Funderar på att bygga ihop nån webgrej, över skåneleden till att börja med, där alla kan hjälpas åt att bidra med rutter för de sträckor man gått, och även bidraga med waypoints och annat.

Nån som vet om det finns ngt liknande? Tror ni det finns ngt intresse för nått sånt här? Eller är jag helt ute och cyklar?
Här på Utsidan finns en avdelning för tips om områden och jag är övertygad om att Christer gärna vill länka till din sida härifrån när du fått ihop något.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
carl_ Någon som vill dela på Friluftskartan Pro? Navigering 11
salis Dela på licens, Cityselect Navigering 1
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
frni Att dela på en Vista Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
Ehrsa Stänger er GPS av sig omotiverat? Navigering 10
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
Qruella Novis som inte förstår sig på GPSen.... Navigering 8
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
grönis Exlporer 600 som hänger sig! Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
flamma Lära sig använda GPS Navigering 5
apersson850 Garmin lär sig! Navigering 2
123456 Etrex stänger av sig själv Navigering 2
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7
Dalmasen Info om kartfel Navigering 5
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
Gullringen Info om Garmin 128 Navigering 2
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
per_bursell Gemensamt filformat för gps info? Navigering 4
ranchn Info Garmin GPS V Navigering 3
yoggi2k Hur mycket info från GPS? Navigering 4
lingmieux Mer info om nästa generation? Navigering 1
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Store Info: Kartor över Kanarieöarna Navigering 9
kajan Söker info om Timex, T52832 Navigering 1
chuck Info från ESTB om EGNOS Navigering 31
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.