Novis som inte förstår sig på GPSen....

Fick köpt en Acer n35 utav svärfar i vintras.
Idag tog jag med mig GPSen ut i skogen och letade kantareller. Hittade kantareller och skulle spara platsen i GPSen så jag kan återvända dit nästa gång. Hur jag än bar mig åt så gick det inte att spara på en plats som inte låg intill en väg. GRRRR

Hur bär man sig åt att kunna spara på en plats mitt i skogen?
Måste jag skaffa mig nån slags terrängkarta och ladda in? Var får man tag på sån? Vad kostar det?
Eller måste jag helt enkelt gå och köpa en till GPS som är anpassad till skog?

Jätte tacksam för svar!
 
Detta är en svaghet i en del av de alltför förenklade bilnavigatorerna. Själv har jag bara olika modeller från Garmin, där det går bra att spara en punkt varsomhelst, även om det inte finns någon väg där.
 
Pda

Fast det där är väl en handdator (Windows Mobile 2003 för Pocket PC) och om det medlevererade navigationsprogrammet har begränsningar kanske man kan byta program? Eller så har Helén bara inte hittat rätt inställningar än? Jag har aldrig använt någon handdator men det finns ju flera andra här i forumet som gör så Helén borde nog kunna få hjälp...
 
Senast ändrad:
om det inte går att spara en koordinat utanför vägnätet bör du i alla fall kunna se var du är i latituder/långituder och notera detta på ett papper. När du sedan skaffar en lämpligare GPS kan du mata in detta och återkomma ;-)
 
Jo, din Acer-GPS verkar kunna "hackas" för att sedan kunna installera olika programvaror på den. Har man dåligt på fötterna när det gäller datorkunskaperna bör man nog hålla sig undan, men faktum är att många GPSer baseras på olika typer av Windows Mobile eller Windows CE som operativsystem; dvs samma operativsystem som finns i handhållna datorer. Detta märker man inget av, eftersom GPSen startar GPS-programmet så fort man startar apparaten. Det finns dock sätt att komma bakom detta och låta Windows starta normalt.

Jag har en Navigon Transonic 6000, som är en vanlig bilnavigator, och kör numera Fugawi med lantmäteriets gröna kartor på den med stor framgång. Använder den alltså både till bil, sjöss och ute i skogen/fjället. Jag ser även på film och lyssnar på musik i tältet!

Läs mer här:http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=64488
 
Acer n35 är en handdator som kör Windows Mobile 2003 och har Destinator 3? som installerat bilnavigeringsprogram . Jag har en Navman pin 570 som i princip är samma handdator. Inget problem att köra andra program så du kan bortse från snacket ovan om att "hacka". För att få plats så får du antagligen änvända ett annat SD-minneskort att lägga program och kartor på.

Här en sida som lista en massa GPS-program till handdatorer:
http://www.gpsinformation.org/dale/PocketPC/wince.htm

När det gäller om man kan lägga en favorit eller punkt utanför vägen med Destinator så får du kolla i manualen.
 
Supertack för era svar!!!

Har läst manualen från pärm till pärm i flera omgångar för att lista ut hur man kan markera utanför en väg, det står verkligen ingenting om det. Har kollat inställningarna och hittar inget där heller.

Hacka på GPSen är inget jag vågar mig på då jag är fruktansvärt dålig på datorer + pinsamt dålig i engelska. Så engelska sidor är inget som är att rekomendera mig med andra ord, jag förstår inte vad det står! :(

Hade ju varit kanon om jag kunde skaffa större minneskort och laddat ner nån terrängkarta, men har inte en susning om vilka kartor som är bra eller som kan passa min GPS. Hittar inget när jag söker runt på Google. Möjligtvis att jag hittar något på länken från tekman, men allt står ju på engelska! *snyft*

Antar att jag får försöka hitta någon billig GPS som det finns både terräng och bil, som får kosta max 1500:-
 
Hej, jag har inga detaljkunskaper om din Acer men det verkar vara en vanlig handdator och med ett kartprogram typ Fugawi så får du ett mycket bra navigationshjälpmedel

Med tex. Fugawi/PocketPC installerat så kan du i princip lägga in vilka kartor du vill Lantmäteriets kartor, egna skannade kartor (som dock måste kalibreras, en ganska enkel sak) sjökort mmmm
Du behåller naturligtvis ditt bilnavprogram för vägnavigering

Fugawi (på svenska) hittar du här www.soltek.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist GPS-Novis... Navigering 17
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
nilsp GPS novis Navigering 2
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
aksello Dela med sig Track, waypionts, gpxfiler mm. Navigering 6
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
rengman garmin etrax vista hcx - går av sig själv Navigering 5
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
Ehrsa Stänger er GPS av sig omotiverat? Navigering 10
dilaiic 60Csx hänger sig Navigering 0
lagerstrom Garmin GPS Map 60Cx hänger sig Navigering 8
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
mipert Hur hitta satelliter bäst, stå still eller röra på sig Navigering 12
grönis Exlporer 600 som hänger sig! Navigering 1
grodanbolle Kartex hänger sig! Navigering 7
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
Tony_Avesta Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!! Navigering 31
flamma Lära sig använda GPS Navigering 5
apersson850 Garmin lär sig! Navigering 2
123456 Etrex stänger av sig själv Navigering 2
Tony-Avesta Nybliven GPS-ägare försöker lära sig mer!! Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.