Dagsutflykt från Kebnekaise Fjällstation

Tjenare!

Vi är några kompisar som ska upp en långhelg i slutet på Juli för att prova på att bestiga Kebnekaise via Västra Leden.

Tanken är att vi ska bestiga Kebnekaise på fredagen, sen har vi lördagen i reserv vid dåligt väder.

Skulle det vara bra väder så att vi bestiger Kebnekaise under fredagen vill vi gärna ha planerat en extra dagsutflykt till på lördagen.

Vad skulle ni rekommendera för dagsutflykt som börjar och slutar vid Kebnekaise Fjällstation där vi har boende? Har läst att Tarfala ska vara väldigt fint men tar gärna emot fler tips.

Tacksam för tips!

MVH

/Danne

Tarfala är en fin dagstur. Jag har själv gått dit och tillbaka över dan, på min reservdag efter bestigning av Kebnekaise. Ta med lunch och ät vid stugan, titta på glaciären och sjön, etc.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tarfala helt klart, då kan man även ta sig upp till Isgrottan på vägen, Glöm då inte stegjärn så ni kan gå in i grottan med.

Senast jag var i området hade jag en dag över och gick till Silverfallet, mest för att jag inte varit där förut. Det var lättgånget och ganska kort, absolut ingen betungande utflykt.

Tarfala är väl lite längre och lite tyngre att ta sig till över dagen, men å andra sidan mer sevärt.

Håller med tidigare inlägg. Tarfala med ett stop vid isgrottan eller en runda till Silverfallet.

Om vädret är för tråkigt finns det en bra pärm i receptionen man kan titta i för tips om olika turer i närheten av stationen.

Vi ska till området om två veckor och är i samma funderingar angående dagsturer.
Isgrottan ser fantastiskt fin ut så vi vill dit.
Vi är ett gäng på 3 personer med fjällvana men ingen erfarenhet av stegjärn, vist borde de här vara ett bra ställe prova stegjärn för första gången?
Vi hade tänkte hyra stegjärnen på fjällhotellet.

Det finns plats att tälta vid Tarfala. Bitvis stenig mark, men jag vill minnas att det finns röjda tältplatser lite här och där i närheten av stugan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips