Dagstursäck som handbagage

Söker tips på dagstursäck som rymmer så mycket som möjligt men som går igenom handbagagemåtten på flyget - 55x40x20 (det sistnämnda, djupet, kan jag lägga till ett par cm på om det kniper). Hittar en del säckar men många andra intressanta uppger - inte ens på tillverkarens webbplats - basmåtten (man är mer intresserad av innovativa namn på olika hitec-material). Jag är f ö ganska lång (186).

Överkurs: Robust och lätt också så klart... Och gärna passande för en del fotoutrusning också ;-)
 
Om du ska ha med kameraprylar så kanske du ska kolla på Fstopgear Loka. Jag är sugen på en själv men det är inget man kommer åt att testa i Svedala i alla fall: http://fstopgear.com/en/product/mountain/loka

"The Loka is the ultimate camera bag for the hard-working day shooter. Compatible with all ICU’s up to a Large Pro-series, its 37-liter capacity handles a pro-level kit with room for food, water and other daily essentials. It also meets international carry-on standards, making it the go-to bag for many traveling professionals."

New_Loka_Main.jpg


Söker tips på dagstursäck som rymmer så mycket som möjligt men som går igenom handbagagemåtten på flyget - 55x40x20 (det sistnämnda, djupet, kan jag lägga till ett par cm på om det kniper). Hittar en del säckar men många andra intressanta uppger - inte ens på tillverkarens webbplats - basmåtten (man är mer intresserad av innovativa namn på olika hitec-material). Jag är f ö ganska lång (186).

Överkurs: Robust och lätt också så klart... Och gärna passande för en del fotoutrusning också ;-)
 
Jag har flugit ganska mycket med min DaKine Poacher som handbagage. Robust som tusan och funkar att ha med kameragrejer i; brorsan använder sin för att släpa omkring kamerahus och gluggar när vi åker skidor.
Lätt vet jag dock inte om det går att anklaga den för att vara. :)
 
Lokan såg fin ut men kanske lite dyr/svåråtkomlig. Tänker mig ett maxpris på c:a 1500 kr som man exempelvis kan hitta Klättermusen Ratatosk för. Men jag saknar som vanligt måttuppgifter för nästan alla ryggsäckar jag kikar på. Dakine Poacher verkar väga närmare över 2 kilo och då ryker en lite för del av viktgränsen för handbagage :)
 
Kolla på volymen istället

Vad jag sett kollar man storleken på handbagaget genom att se om det går ner i en låda eller ram med ovan nämnda mått. Så länge din ryggsäck inte är sprängfull lär den ju anpassa sig. Det avgörande blir då att säckens volym inte är större än lådans volym snarare än de exakta måtten. Säckens maxvolym blir alltså 5,5x4x2=44 liter. Maxstorleken brukar variera mellan flygbolag. Utöver väskan accepterar många flygbolag en laptopväska eller en handväska. En brasklapp dock, jag vet inget om lågprisbolagens syn på saken.

Mvh Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.