Slitstark dagstursäck

Jag är ute efter en extremt slitstark dagstursäck på 20-30 liter.
Den ska användas daligen för träning, till jobbet/skolan så jag vill ha något som verkligen håller.
Nu har jag en High Colorado CitySack 25 som är en Haglöfs Tightkopia som har hållt med dagligen i 8 år. Dragkedjan har gett upp så är i behov av en ny rygga.

Vad ska jag sattsa på? En modell utan dragkedja kanske? Går det ta död på en Fjällräven Kånken?
 
Mitt råd: Satsa på en traditionell dagtursäck med spännen, ej blixtlås. Då håller den i flera år. Har du en säck med blixtlås kan du inte överpacka den vid behov.

Jag har Norröna Besshö 30, mkt praktiskt och lätt att surra fast grejor. Använder den dagligen till allt; vandring, handla mat (cyklar), till jobbet osv osv. Besshö 30 har en aluskena i säcken plus bärrremmar är tjocka och sköna varför du kan bära säcken tungt ifall du har tjocka böcker eller handlar mkt mat.
 
Kånken kan dödas,
men det tar ett tag...

Min tror jag att jag har haft sedan lågstadiet, så jag har haft den i minst 13 år. Har inte använt den dagligen under alla år. Bottnen börjar bli lite sliten efter hårda kanter på böcker och pärmar men annars är den i bra skick. Och jag planerar att ha den några år till :)

Ta död på en kånken har föresten mor min lyckats med. Det var dragkedjan som gav upp. Men hur många år den kånken var vågar jag inte gissa på...
 
Hm...

Vad sägs om en Klättermusen Ratatosk, 30 l? Vet dock inte om jag personligen gillar rullöppning för vardagliga ting som böcker, pärmar och datorer, men det kanske funkar för andra.

/P
 
rygga

klättermusen ratatosk 30l är det bästa jag prövat i den klassen, visst den kostar en del men, passar till de flesta användningsområden
 
Klättermusen gör jättefina saker men tycker Ratatosk ser för klumpig ut för att snabbt kasta i skolböckerna eller matlådan och skynda vidare. Kanske att Lundhags Roll-O 20 är ett bättre alternativ? 30 liter är nog i största laget också.
 
Jag kan bara säga att kånken håller förvånadsvärt bra. har haft min dagligen i 5 år nu och ofta alldeles fullpackad. nu har det börjat bli småhål efter böckernas nötning i botten men annars är den som ny! Det går dessutom alldeles utmärkt att inpregnera den så den klarar mindre regnskurar...
 
Byt dragkedja

Är du nöjd med säcken så byt dragkedja. Det är lätt med en symaskin och du kan ju passa på att byta till en kedja med bättre kvalitet.

Har gjort så med en lite större droppformad variant av Fjällrävens Kånken och den är nu inne på minst 15:e året. Ser härligt sliten ut i tyget på ryggen.

Thure
 
Mitt standardsvar är Haglöfs ShoSho 30 L, som tyvärr inte tillverkas längre. Tar med den ändå eftersom den är fenomenal, och kan finnas kvar i en del butiker eller begagnad. Enkel, toppmatad design med två spännen. Stadig, iaf den jag hade med gamla loggan på (slet ut den efter 9 års användning, bar upp till 25 kg).
En kånken kan definitivt slitas ut, särskilt om man har pärmar med vassa hörn i den. Dessutom har den ju dragkedja, som vissa påpekat inte är så bra i alla lägen. Inte stor tröst att den kan lagas hemma när man står ute i busken eller på köpcentret med många kilo som måste hem på nåt sätt.
 
Med lock och utan dragkedja

En ryggsäck utan dragkedjor håller bäst. (Dragkedjor i locket håller, dom belastas inte så mycket) Tyvärr verkar Haglöfs ha slutat med shosho och den lilla Climber 35:an som var i stort sett likadan. Men det finns andra märken, någon nämnde Norröna.

Jag har en Black Diamond Sphnyx 35 liters som iallfall verkar hållbar, men jag har bara haft den ett år. Finns på http://www.getout.se
bild.asp


http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2123
 
MagArne; sa:
Går det ta död på en Fjällräven Kånken?

Visst håller Kånken, men att 2005 välja en ryggsäck med bärremmar som är tunnare än kompressionsremmarna på en modern säck kanske inte är det bästa om man ska ha mer än ett par vantar i säcken.

En vardagssäck ska väl klara av att ge komfort även när man har gått och handlat en liter mjölk, en tetra juice, en klase bananer...
Med en Kånken kommer du ha djupa sår i axlarna om du bär tyngre än 5 kilo ;)

Lundhags Rollo är en riktigt trevlig säck, men tyvärr är den lite i vekaste laget. Något den tyvärr har gemensamt med väldigt många småsäckar.
Själv kör jag med en Norröna Besshö, som är riktigt rejäl, och snäppet billigare än Klättermusen.
 
Strykarräven; sa:
Mitt standardsvar är Haglöfs ShoSho 30 L, som tyvärr inte tillverkas längre. Tar med den ändå eftersom den är fenomenal, och kan finnas kvar i en del butiker eller begagnad. Enkel, toppmatad design med två spännen. Stadig, iaf den jag hade med gamla loggan på (slet ut den efter 9 års användning, bar upp till 25 kg).

Håller med! Min gamla gröna Shosho 30 pajade häromveckan - efter drygt tretton års bruk. Och då talar vi dagligt bruk. Vareviga vecka till skola, universitet och jobb. Tunga böcker, datorn, matlådor, termos. Alltid med ut i skogen på helgerna. Hade den alltid med som liten säck i lumpen, bar minor, ammunition, radioackar, all möjlig smäck. Och sex månader i Kosovo. Den har varit med på alla resor... *snyft*

Jag har bytt spännen några gånger, och snöret i snölåset. Färgen är förstås inte längre grön och svart, utan någon obeskrivligt gråbrunaktig med de svarta remmarna numera bronsfärgade (aldrig tvättad, hehe).

Det var allt - ända tills botten fick en jättereva när jag brutalt kastade ner några enkilos böcker med hårda, vassa pärmar i förra veckan. När jag undersökte saken märkte jag att bottentyget är så slitet att man på sina ställen kan se genom det, och alldeles skört har det blivit - solens påverkan?

Verkligen fenomenalt tålig. Inte någon bra affär för tillverkaren, förstås. Det går ju inte an att folk köper ny rygga typ en gång per decennium, det får man inga fina kvartalsvinster på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
majaagnemo Dagstursäck utan mesh? Transportera 1
Kasch Dagstursäck som handbagage Transportera 8
myospinae "Salmings dagstursäck"? Transportera 2
osjo Dagstursäck Transportera 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.