Dagsturer i Skottland

Jag söker tips på en ort, gärna B&B eller mindre pensionat, som vi kan ha som utgångspunkt för dagsturer i 4-5 dagar. Och förslag på turer. Vi är vana vandrare men vill inte bära på tält mm.

Har vandrat flera gånger i Skottland och bott i tält, vandrarhem, campingstugor och B&B. Kolla in vandringsleden West Highland Way, som går mellan Glasgow till Fort William. Längsmed den finns vandrarhem, B&B mm.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Min Skottlandstur 2009, 11 dagar, gick huvudsakligen i Cairngorms, med början i Blair Atholl och slut i Dunkeld, och naturlig vändpunkt i Glenmore. Den beskrivs på huthyfs.com . Där finns också en karta över området. När jag tittar tillbaka verkar campingen i Braemar vara en naturlig bas för utflykter. Säkert finns på orten även B&B, men det får du kolla själv, eftersom sånt kan ändra sig hela tiden. Tomintoul, whiskybyn i norra änden hade iaf då vandrarhem, kanske man kan använda den byn som bas. Låt kartan inspirera dig.

Jag har hört att det är för mycket folk på West Highland Way. När jag gick i Cairngroms pågick the TGO Challenge, för kust-till-kust-vandrare, men ingenstans blev jag nedsprungen. Kanske man dock ska undvika precis den tid the Challenge pågår (om den fortfarade arrangeras).

På Isle of Skye har jag faktiskt cyklat, min enda tur utanför Sverige (Newcastle-Portree). Kanske går att lägga upp dagsturer med ex,vis Portree som bas. Kolla kartan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips